×

24 oktober 2011

Orphaned Land – The Road To OR-Shalem

Uitgebracht door: Century Media Records

Orphaned Land is een Israelische progressive metal band die in 1991 opgericht is. De band combineert joodse en arabische invloeden in hun metal muziek. De teksten zijn geschreven in onder andere Engels, Hebreeuws en Arabisch en de band maakt gebruik van een scala aan Orientaalse muziekinstrumenten, wat resulteert in fascinerende exotische heavy metal. Tijdens live optredens zijn de vlaggen van zowel Israel als Libanon prominent aanwezig. De fans komen van  verschillende ethnische en religieuze achtergronden, maar voelen zich verenigd in de muziek van Orphaned Land. De band heeft het bewonderenswaardig nobel, maar uiterst utopisch streven om alle volkeren uit het Midden Oosten te verenigen via hun muziek.

Vandaag (maandag 24 oktober) verschijnt de nieuwe live DVD The Road To OR-Shalem. De beelden zijn gefilmd tijdens een optreden in Tel Aviv in December 2010. De DVD bestaat uit bijna twee uur live materiaal en bevat een bonus DVD met nog meer live opnames, een behind-the-scenes documentaire en video clips. De live opnames laten een gedreven en professionele band zien. De progressive metal van deze band bevat veel melodie. De nummers hebben veel variatie en er zijn veel rustmomenten in de live show. Hierdoor krijgt het optreden een interessant karakter en maakt het het bekijken van deze DVD aantrekkelijk. Op de kwaliteit van beeld en geluid valt niets aan te merken. Het optreden is zeer geraffineerd en de band laat zich duidelijk van zijn beste kant zien.

Kobi Farhi (vocalist van Orphaned Land): “It has been such an amzaing experience for us to record our debut DVD. Our show proves that music is the strongest weapon in the world. Our achievement through song-writing is not something that can be measured via traditional political or religious means. We learned by being in Orphaned Land that people might have different flags, signs and symbols, but when music plays there is only one flag that captures their hearts. It is the flag of hope, courage, friendship and brotherhood; the flag of light. We are converting blood enemies to friends through the healing power of music.”

Het verschijnen van deze debuut DVD word vergezeld door een uitgebreide tournee door Europa. De band is 20 november te zien in Biebob in Vosselaar. Op 25 november in Willemeen in Arnhem en op 27 november staat de band in Baroeg in Rotterdam. Deze zalen zijn beduidend kleiner dan de Reading 3 waar ze in Tel Aviv in optraden, maar dat zal de pret niet drukken. Ik schat de band professioneel genoeg om op iedere avond en in elke zaal een killer-show te geven.