×

12 februari 2012

Sounds Of Extreme Tour in Baroeg

Ik doe het echt niet expres! Door onvoorziene omstandigheden op het gebied van de eetgelegenheid (verwarrende locatie, langzame ober, missende gerechten op het menu) is het me weer gelukt om het voorprogramma te missen. Nou ja, eigenlijk de eerste twee bands van de avond, namelijk het Belgische Pestifer en Truth Corroded uit Australië. Die laatste band komt niet vaak in Europa en het is daarom des te jammer dat ik hun gemist heb.

Het Italiaanse Karnak maakte een goede indruk. De band had een vet smerig geluid wat enkel bijdraagt aan de rotte atmosfeer van hun muziek. Hun op Carcass georiënteerde death metal komt goed uit de verf en zorgt voor een geweldig optreden. Het publiek smult van de korte maar heftige nummers en ik verwacht dat maar weinig bands dit optreden kunnen overtreffen.

Van de twee Amerikaanse bands die als volgende op het programma staan is er in ieder geval één die bijzonder weinig indruk maakt: Vital Remains. Gek genoeg is het publiek enorm enthousiast. De muziek kan mij niet boeien en verzand al gauw in een brei; ik hoor geen verschil tussen niks! Het ene nummer vloeit over in het andere zonder bijzonder veel indruk achter te laten. Ik zal niet zo ver gaan om te zeggen dat de muziek me niets doet, maar een volgend optreden noch een CD van deze band is het voor mij waard om aandacht aan te besteden.

Malevolent Creation daarentegen zorgde voor een bijzonder interessant optreden. Dat klinkt als een cynische opmerking die het tegendeel beweert, maar dat is het echt niet. Vooral de drummer deed ontzettend boeiende dingen. De muziek bevat veel tempowisselingen die de songs spannend houden. Deze band had toch twee gitaristen? Er was er maar één terug te vinden op het podium. Zanger Brett Hoffman deed ongelofelijk zijn best en wist het publiek hierdoor op zijn hand te krijgen. De bassist en de drummer leken het niet zo goed met elkaar te kunnen vinden; ze volgden allebei hun eigen weg, waardoor de muziek soms wat dreigde te gaan zweven. Toch een enorm krachtig en boeiend optreden.

Vanaf de eerste klanken was duidelijk dat het Braziliaanse Krisiun een waardige hoofdact zou zijn. Hun muziek is enorm sterk en werkt zeer aanstekelijk. De haast groovende ritmes zorgen voor flink wat deining in het publiek. Al snel wordt duidelijk dat hun nieuwere nummers meer finesse hebben dan hun oudere werk. Door deze goed af te wisselen zorgt de band voor een gebalanceerde setlist. Het geluid is prima en dat geldt eigenlijk voor de hele avond. Krisiun doet goed zijn best, hoewel de praatjes tussen de songs wel snel gaan vervelen. Natuurlijk is de underground metal scene niets zonder de fans, maar we hoeven het ook niet te overdrijven. Spelen! En de band speelde goed, maar toch pakte het optreden mij niet. Het viel me op dat vlak na elven de zaal ook wat tammer werd. Toch blijf ik bij mijn mening dat Krisiun een waardige afsluiter is van een leuk avondje death metal in Baroeg.