×

10 september 2011

Sonne Adam & Cruciamentum Live in de Alien Music Cave

Label: Wolfsbane Records

Poster

De Alien Music Cave in Hoogeveen is eigenlijk een oefenruimte voor bandjes uit de omgeving. De ruimte is voor maximaal 14 euro te huur. Er is ook een opname studio waarvoor 27,50 per uur betaald moet worden. In overleg is alles mogelijk en de drempel is zeer laag. En blijkbaar spelen er ook nog wel eens bandjes waar ik van gehoord heb. Donderdag 8 september traden hier namelijk Sonne Adam en Cruciamentum op. Het was een ingelast optreden georganiseerd door Wolfsbane Records. Beide bands hadden eerder dit jaar in Denemarken op het Kill-Town Death Fest opgetreden, dat begin deze maand in Kopenhagen heeft plaats gevonden. Onder de noemer Emissaries of Darkness and Death doen het Israëlische Sonne Adam en het Engelse Cruciamentum tot 12 september optredens in Denemarken, Duitsland, Nederland, Engeland en Belgie.

Meestal lukt het me wel om het voorprogramma te missen. Dit keer zou dat erg dom zijn geweest, want het ging mij juist om het voorprogramma: Sonne Adam. Het concert zou om half negen beginnen en om tien voor negen betrad ik de Alien Music Cave. De kaartjesverkoper wist mij te melden dat de bands verlaat waren. De dag hiervoor speelden ze namelijk in Londen en daar hadden ze de boot gemist. Ik ben niet bekend met de frequentie van de veerdienst tussen Engeland en Nederland, maar de band was rond half tien op locatie. Na een degelijke sound check begon Sonne Adam even na tienen aan haar live set.

De kleine zaal zorgde voor een aparte intimiteit die in een concert hal vrijwel nooit bereikt wordt. Met een erg strak geluid knalde Sonne Adam zijn slepende doom metal de kleine oefenruimte in. Het geluid was werkelijk prima! De ruis van de gitaren droeg alleen maar bij aan het smerige geluid van de band. De muziek was vaak tergend slepend en soms doorspekt met de nodige blast beats. Vol overtuiging brulde zanger/bassist Shakhor de teksten ons tegemoet. Beide gitaristen speelden strak en de drummer zorgde voor donderend geweld. Met een goeie afwisselende set zorgde dit Israelisch combo voor een intens optreden. De biertjes waren meer dan verdiend.

DSC_0128

Het Engelse Cruciamentum was de hoofdact van de avond. De band had een goed geluid en maakte duidelijk dat ze in hun podiumpresentatie meer ervaring hadden dan de jonge leeuwen van Sonne Adam. Snoeiharde death metal werd de ruimte in geslingerd en de Alien Music Cave trilde op zijn spreekwoordelijke grondvesten. Het was ondertussen echter zo laat geworden dat ik mij genoodzaakt zag om de zaal voortijdig te verlaten. Ik heb een baan en een gezin en ik moest nog een eindje reizen voor ik thuis was. Zo miste ik ditmaal niet het voorprogramma, maar de hoofdact. Desalniettemin was het duidelijk dat metalminnend Hoogeveen en omstreken hun hart op konden halen aan dit metal avondje in de Alien Music Cave.

Met dank aan Frido Stolte voor de foto.