×

05 oktober 2012

Secrets Of The Moon, Bethlehem & Dordeduh in Willemeen

Vrijdagavond 28 september 2012 speelden een Roemeense en twee Duitse bands in Willemeen te Arnhem; Dordeduh, Bethlehem en Secrets Of The Moon. Onder de naam The Devil’s Asylum Tour is dit drietal de komende tijd in een groot aantal Europese steden te zien en te horen. Al naar gelang de bekendheid wordt bepaald welke van de twee Duitse bands als hoofdact op mag treden. Dit is een raar gegeven, want hoe wordt dit gemeten? Tijdens het concert in Willemeen stond Secrets Of The Moon als hoofdact op het programma.

Dordeduh is een nieuwe band met oude bekenden als oprichters, namelijk Hupogrammos en Sol Faur uit Negura Bunget. In 2010 brachten ze hun eerste EP uit Valea Omului en op de dag van het concert verscheen hun debuut album Dar De Duh. De muziek van Dordeduh vertoont kenmerken met die van Negura Bunget, maar zeker ook verschillen; Dordeduh speelt een meer agressievere metal. De muziek bevat veel tempowisselingen en de setlist bestaat uit erg afwisselende songs. De tegendraadse ritmes zorgen voor spanning in de nummers; een terugkerend thema is het rustige moment in vrijwel ieder nummer waarbij gebruik wordt gemaakt van de voor metal ongebruikelijke instrumenten. Dit kan een celesta zijn, maar ook instrumenten die door de bandleden zelf gemaakt zijn. Opvallend was vooral een grote plank waarop met houten hamers geslagen werd. Dordeduh zorgde voor een sterk optreden met interessante muziek.

Hierna was het de beurt aan Bethlehem. Deze band is in 1991 opgericht en bracht in 1994 hun debuut album Dark Metal uit. Dit staat aan de wieg van een heel nieuw metal subgenre met dezelfde naam. De muziek is nogal onbestemde metal, maar de teksten gaan vooral over ziekte, zelfmoord, dood en gekte. Opvallend tijdens het optreden waren de ziekelijke en haast lachwekkende vocalen van Rogier Droog. Het optreden werd verder opgeleukt door videobeelden geprojecteerd achter de band, waarop onder andere fragmenten te zien waren uit de film Freaks uit 1932 van regiseur Tod Browning. De filmbeelden maakten meer indruk dan de muziek van Bethlehem, maar het was wellicht de combinatie die mij uiteindelijk misselijk maakte.

De muziek op de CD’s van Secrets Of The Moon is altijd erg boeiend, want de band schrijft spannende songs. Live komen zij helaas niet zo goed uit de verf. Ik had de band al eens eerder zien optreden en ook toen was ik niet echt onder de indruk. Dit ligt in het geheel niet aan het enthousiasme van de band; de songs worden vol overtuiging en verve gebracht. Ook de kundigheid van de bandleden staat buiten kijf. Ik vind hun CD’s gewoon beter dan hun live optredens. Gelukkig behoorde ik hiermee tot de minderheid, want de goed gevulde zaal genoot zichtbaar van de muziek.

Deze avond was Dordeduh het meest indrukwekkend. Het geluid was die avond redelijk, maar vooral de lichtshow was ondermaats. Gelukkig doet dat niet veel af aan de algehele presentatie van de bands. Dordeduh, Secrets Of The Moon en vooral Bethlehem zorgden voor een geslaagd avondje deprimerende donkere metal in poppodium Willemeen!