×

08 oktober 2012

Rival Sons live in de Melkweg

Label: Earache

Woensdag 3 oktober 2012 trad Rival Sons op in de Grote Zaal van de Melkweg met in het voorprogramma het uit Gent afkomstige Horses On Fire. Dit Belgische viertal speelde een swingende live-set van heerlijke rocksongs. De band kreeg de zaal prima opgewarmd en zorgde voor een degelijk optreden. Tijdens hun setlist vroeg ik me af wat Horses On Fire mist en Rival Sons wel heeft. Die vraag kan eigenlijk niet met woorden beantwoord worden, maar ik ga het wel proberen.

Bassist Robin Everhart is de solide factor binnen Rival Sons. Hij bevindt zich op de achtergrond en creëert met zijn bas een stabiele basis voor de andere bandleden. Drummer Mike Miley treedt veel meer op de voorgrond; met zijn extravagante manier van drummen is hij de stuwende motor van de ritmesectie. Gitarist Scott Holiday tovert de ene na de andere magisch swingende riff tevoorschijn. Zijn gitaarwerk is fenomenaal! Zanger Jay Buchanan valt met geen pen te beschrijven; hij lijkt een samensmelting van de zielen van Jim Morrisson en Janis Joplin. De muziek van Rival Sons is de magie tussen deze vier bijzondere kunstenaars!

Wat Rival Sons live teweeg kan brengen werd de bezoekers deze woensdagavond al snel duidelijk. Met het eerste nummer Keep On Swinging van hun nieuwe album Head Down begon een reis door het hart van de blues-rock. Bijna alle nummers van dit werk werden live ten gehore gebracht, aangevuld met de krakers van hun eerdere albums. Met stevige rockers als Tell Me Something, All Over The Road, Get What’s Coming en Torture zette de band de zaal op zijn kop. Met nummers als Jordan, All The Way, Wild Animal en Manifest Destiny zorgde de band voor afwisseling en diepgang. Het werd een wervelende blues-rockshow, waar iedere liefhebber bij had moeten zijn geweest.

Het lijkt me niet moeilijk om te voorspellen waar de toekomst van deze band ligt. Als Rival Sons zo doorgaat, dan staan ze halverwege volgend jaar voor een optreden in Paradiso. Als hun volgende CD eind 2013 uitkomt en de stijgende compositorische tendens doorzet, dan staat de band het jaar daarop in de Heineken Music Hall. In de wereld van rock ‘n’roll is echter alles mogelijk, maar laten we hopen dat het de band voor de wind blijft gaan.

Fotograaf: Niels Vinck