×

04 juni 2012

Rival Sons in Willem II in Den Bosch

Label: Earache Records

rs1Vandaag, maandag 4 juni, staat Rival Sons in het voorprogramma van Guns N’ Roses in Ahoy in Rotterdam. De band mag om 20:00 uur het podium bestijgen om hun broeierige mengeling van rock and soul aan het publiek voor te schotelen. En als ik dit schrijf spelen ze als ik het wel heb het dak eraf. Maar ik wil het eigenlijk even over gisteravond hebben. Zondag 3 juni stond de band in concerthal Willem II in Den Bosch. Deze kleine zaal was tot de nok gevuld met fans van classic rock. De band speelde volgens mij exact dezelfde set als vorig jaar in de Melkweg.

Rival Sons werkt keihard aan hun carrierre en laten niets aan het toeval over. Op een consistente manier wordt een live show gegeven die bruist en borrelt, rockt en swingt; een broeierig zuidelijk sfeertje met veel soul, rock en rhythm and blues. Elke song knalt erin en laat zien dat er aan hooks en catchy riffs geen gebrek is. Bassist Robin Everhart en drummer Mike Miley zorgen samen voor een solide ritme basis. Hierop kunnen gitarist Scott Holiday en zanger Jay Buchanan naar hartelust hun creativiteit kwijt. Ieder nummer heeft zijn eigen kenmerkende riff en stampt en rockt op zijn eigen manier. Op het podium werd enthousiast gemusiceerd en in de zaal werd er dubbel zo fanatiek geswingd! Toen de band toe was aan de laatste twee songs beloofde Jay Buchanan dat de band niet terug zou komen voor een toegift. Maar dat maakte niets uit, want het zou nog zeker twintig minuten duren voor beide songs afgewerkt waren. Met een hoog gehalte aan improvisatie en lange uitwijdingen in solo’s en samenspel werd het einde uitgesteld en bereikte het optreden duidelijk zijn climax.

Jay Buchanan was erg goed bij stem, maar lag tamelijk slecht in de mix. Het geluid van bas en drums was in orde, maar het gitaargeluid liet veel te wensen over. Het klonk schel en veel te hard. Ik vermoed dat dit meer te maken had met de installatie van de zaal dan van de band, aangezien dit euvel in de Melkweg niet voorkwam. Rival Sons groeit zienderogen en ik verwacht erg veel van hun nieuwe plaat Head Down die laat in Augustus via Earache Records uitgebracht wordt.