×

03 juni 2022

Rats on Rafts in Haarlem: eigenzinnige klasse

Label: Fire Records

Rats on Rafts kreeg na de release van hun derde langspeler, Excerpts From Chapter 3: The Mind Runs A Net Of Rabbit Paths aardig wat pers Nederland en omliggende landen. Dat was aan het begin van 2021. Regelmatig live spelen bleek in dat ‘tweede coronajaar’ echter toch weer tamelijk onbereikbaar. Zodoende heeft de band uit Rotterdam het momentum van hun goed ontvangen plaat eigenlijk over twee jaren moeten uitsmeren.

Het zij zo. De maanden mei en juni 2022 staan in ieder geval in het teken van optredens in Nederland en Frankrijk. Vanavond staat Rats on Raft in het Patronaat in Haarlem. Het is de dag na het optreden in Lille, waar de band met drie andere groepen aantrad. In het aardig gevulde Patronaat mag het Brabantse Nouveau Vélo openen en dat doet het trio met een set van drie kwartier. De doorgaans strakke, toegankelijke indiepop met kleurrijk en helder gitaarwerk komt ook live goed uit de verf. Hier en daar klinkt de band zelfs opvallend krachtig en robuust. Bijzonder blijft de opstelling, met vooraan in het midden zang en drums, staand bespeeld. Nouveau Vélo brengt werk van de laatste albums en voegt en passant nog wat nieuw werk toe, al laat de band met een knipoog weten dat de nieuwe titels nog niet helemaal breed zijn ingedaald.

Rats On Rafts Patronaat_

Rats on Rafts begint met klein en verfijnd gitaarwerk. De Oost-Aziatische invloeden van de laatste jaren – de band reisde naar Japan – doen zich direct gelden en dat zal, net als op het album, ook vanavond nog veel vaker het geval zijn. Gaandeweg wint de muziek aan kracht en doen de drums meer en meer van zich spreken; marsritmes dienen zich aan. De band laat de eerste tracks zacht in elkaar overvloeien waardoor het publiek wat afwachtend blijft. Na een heerlijke lange versie van de bekende single uit 2020, Tokyo Music Experience, komt de zaal definitief los. Het is ook moeilijk stil te blijven staan bij de dynamische en vaak opzwepende muziek van het vijftal. De tracks van Excerpts From Chapter 3, het album dat vanavond natuurlijk centraal staat, komen in deze uitgebreide bezetting, met vier zeer bepalende zangstemmen, toetsen en hier en daar een derde gitaar, erg mooi binnen. Zoals verwacht is de band qua geluid live wat toegankelijker en directer; het studioalbum is meer een psychedelisch luisteravontuur dat een wat grotere inspanning vraagt, maar dat uiteindelijk wel levert en de moeite loont. Het staat in ieder geval haaks op de zapcultuur, dat is zeker.

Rats on Rafts_Patronaat__

Het is mooi om een intense, vocaal uitgelaten track als Where Is My Dream? live te horen. Zoals gezegd, Japan waart ook vanavond weer rond. De onontkoombare, krachtige riffs van The Disappearance of Dr. Duplicate, zijn ook live een welkome douche, net als de catchy grooves van de laatste single Osaka. Uiteindelijk eindigt de band na een uur weer op dezelfde wijze als waarmee het concert begon: klein, verfijnd en verstild.

Er komt geen toegift en dat is ook weleens een keer goed. Het tekent de eigenzinnigheid van de band. Vanavond ging het vooral om het verhaal van het laatste album. Rats on Rafts bleek eens te meer een opzwepend, indringend en dynamisch collectief, waarbij alle muzikanten een belangrijke rol innemen. De songs van Excerpts From Chapter 3 vertellen het verhaal van de band in de jaren na de tweede plaat Tape Hiss (2015) in een originele vorm waarbij de vaak geestverruimende beeldspraak en de ruimtelijke klanken net zo essentieel zijn als dansbaarheid en dynamiek. Het komt er vanavond op het podium bijzonder overtuigend uit.

Rats on Rafts speelt op 3 juni in het Burgerweeshuis in Deventer en op 4 juni in de Neushoorn in Leeuwarden.