×

23 oktober 2009

Pijper, Vermeulen en Escher

Geschreven door: Didi de Pooter

Het heeft wel wat weg van een voorspeelavond bij de muziekschool. Er is een blik verse talenten opengetrokken, die één voor één en ook in groepjes mogen laten zien wat ze kunnen. Het publiek bestaat uit mensen die als ouders en grootouders kunnen fungeren. Voor dit concert – het eerste van drie – gaf Vredenburg programmeur en pianist Ton Hartsuiker carte blanche. Hij presenteert het Nederlandse muziekleven van de eerste helft van de vorige eeuw. Vanavond komen Willem Pijper, tijdgenoot Matthijs Vermeulen en Pijpers leerling Rudolf Escher aan bod.

Pijper was een luis in de pels van de gevestigde musici en componisten in de jaren twintig, vertelt Hartsuiker in de inleiding tot het concert. De componist, en ook collega Vermeulen sloegen nieuwe wegen in en zetten zich daarbij af tegen de Duits-georiënteerde muziek. Spannende, jonge, nieuwe muziek die hier uitgevoerd wordt op een spannend nieuw podium door spannende jonge musici. Hartsuiker presenteert niet alleen het Nederlandse muziekleven van begin twintigste eeuw, maar ook de toekomstige sterren van het huidige muziekleven: het Van Dingstee Kwartet, pianiste Daria van den Bercken, fluitiste Jacqueline van der Zwan, celliste Timora Rosler en anderen.

Hoewel de muziek uit Hartsuikers jeugd komt – en dus niet al te jong meer is – spelen deze jonge honden alsof ze geen andere muziek kennen. En daarin schuilt meteen het grote verschil met een voorspeelavond: deze mensen willen dit echt en zijn op het podium in hun element. Geen spoor van bibberende knietjes. Neem Rosler: ze ís Vermeulens eerste celloconcert. Ze zucht en steunt met Vermeulen mee, een dikke fronsrimpel waar nodig. Het broeierige en veranderlijke stuk wordt de zaal ingesmeten.

Ook de rest van het programma is hoekig en grillig, maar wars van effectbejag. Daria van den Bercken speelt Eschers beeldende sonatine voor piano, waarbij ze moeiteloos omschakelt tussen de verschillende stemmingen en klankkleuren. Mezzosopraan Carina Vinke brengt Vermeulens lastige La Veille, over de gruwelen van de oorlog met ontroerende warmte.

Vermoedelijk kent het overgrote deel van de bezoekers Pijper Escher en Vermeulen al en betreft de grote verrassing dus vooral de musici: de sterren van morgen, nog niet in hun enthousiasme aangetast door jaren van ervaring. Met jonge, energieke mensen op het podium maakt het niet uit wat er gepresenteerd wordt en voelen de bezoekers zich geen ouders en grootouders bij een voorspeelavond, maar – aangestoken door jeugdige geestdrift – hemelbestormers, net als Pijper.

Deelnemers

Van Dingstee Kwartet: Ingrid van Dingstee, viool; Marjolein van Dingstee, viool; Frederik Boits, altviool; Ewout van Dingstee, cello

Carina Vinke, mezzosopraan; Carla Leurs, viool; Timora Rosler, cello; Jacqueline van der Zwan, fluit; Ani Avramova, piano; Daria van den Bercken, piano; Daniël Kramer, piano.