×

23 februari 2015

Marduk en Belphegor Live in Baroeg

Het Nederlandse Spartan mocht de spits afbijten. Deze melodieuze death metalband uit Haarlem speelde lekker afwisselende muziek. De sympathiek overkomende muzikanten genoten van de aandacht van het publiek en kwamen in het geheel niet gespannen over. Er zat nog geen ingesleten routine in hun optreden, maar dat valt best te begrijpen voor een band die pas in 2007 is opgericht en slechts één EP in 2009 heeft uitgebracht. De zanger was geanimeerd bezig en vocaal erg kundig. De muziek lijkt nog het meest op een zwaardere versie van Iron Maiden of komt dat alleen door het samenspel van het gitaarduo? In ieder geval was Spartan een zeer goede opening act.

Bliss Of Flesh komen uit Frankrijk en spelen een uitgebalanceerde set black metal. Het is van begin af aan duidelijk dat deze band al wat langer meedraait en meer ervaring heeft met live optredens dan de vorige band. Bliss Of Flesh weet een interessant optreden te leveren, hoewel dat na de eerste twee nummers niet onmiddellijk evident werd. De muziek bevat opvallend veel muzikaliteit en bereikt een bizar hypnotiserend nivo in de vorm van cyclische akkoordenstructuren. De show heeft niets om het lijf, maar de muziek werkt zeer bevreemdend. Met af en toe wat dissonanten blijkt de muziek van Bliss Of Flesh zeer fascinerend. Ook deze band maakt veel indruk.

De variatie die de twee voorgaande bands toonden was niet terug te vinden in het volgende optreden; de setlist van Belphegor toonde de minste variatie. Het geluid was hard en het optreden was heftig, maar blonk uit in eentonigheid. En dat komt niet alleen door mijn onbekendheid met de muziek van deze Oostenrijkse black metalband. Niemand trok zich echter iets van mijn mening aan en het was duidelijk dat het publiek enorm genoot van dit optreden. Dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Marduk speelde weer een ontzettend sterke set. Ze lieten meerdere songs van Frontschwein horen en van vrijwel ieder van hun andere albums één. Hierdoor kregen we een mooi uitgebalanceerde setlist, waarbij de nadruk uiteraard op het nieuwe album kwam te liggen. De band was overduidelijk tevreden met het geluid en de reactie van het publiek, want ze kwamen enthousiast over. En het geluid was ook goed! Het lijkt wel of deze band steeds beter wordt.

Opvallend  op deze donderdagavond was het hoge bezoekersaantal; Baroeg was werkelijk afgeladen. Het hoogste aantal bezoekers leek te zijn gekomen voor het optreden van Belphegor. Het had er alle schijn van dat er bij het optreden van hoofdact Marduk minder mensen aanwezig waren, maar dat kan ook gezichtsbedrog geweest zijn. In ieder geval werd donderdag 19 februari gekenmerkt door een enorm geslaagd concertavondje in Baroeg.