×

05 september 2023

Lander en Adriaan spelen Into The Great Wide Open plat

Er is een geweldige traditie aan verrassingen die Into The Great Wide Open (ITGWO), het altijd weer optimaal inspirerende festival aan het einde van de zomer op Vlieland, zo kenmerkt. De wellicht grootste verrassing van de afgelopen 2023 editie was die om het duo Lander (Gyselinck, drums) en Adriaan (Van de Velde, toetsen) niet op het podium maar midden tussen het publiek op een klein podium in het bos op De Open Plek te laten spelen.

De twee supergetalenteerde muzikanten voelden zich als vissen in het water en optimaal geïnspireerd door de plek om alles uit hun set te halen. Spelend in de overgang van dag naar avond en met een al even supergretig publiek, was het pure muzikale magie die het concert van Lander en Adriaan tot één van de meest legendarische ITGWO optredens ooit maakte.

Superslim bedacht om dit zo te doen. Een leeg podium en dan ineens twee muzikanten die in het midden van het publiek opduiken, toch echt wel wat hoger gaan zitten en dan muziek spelen die zo dansbaar is dat niemand meer stil kan blijven staan.

Het project Lander en Adriaan ontstond tijdens de lockdown in 2020 als overdenkproject en groeide al snel uit tot iets wat te goed was om niet live op te pakken. Momenteel maken ze een zegetocht langs de muzikaal spannender festivals en mede in wetenschap wat ITGWO is (Gyselinck speelde er al met STUFF. en Beraadgeslagen) wist hij dat dit duo op deze manier nog meer impact zou gaan hebben.

Natuurlijk is het ook de muziek die ze spelen. Ze stuiteren door vele decennia elektronica en dance en maken geen onderscheid in soulful house of snerend hakkende gabber, op hiphopbeats drijvende jazz of techno. Maar dan wel gespeeld met echte instrumenten en met de energie die juist dat vrij geeft.

Want een geweldige energie drive was wat dit optreden ook zo geweldig maakte. Met Lander als motivator en aanjager, af en toe staand achter zijn drums om te vragen of we het tof vonden, was het ook steeds weer Adriaan die met fascinerend goede toetsenpartijen en verrassende samples het klankbeeld kleurde en de opwinding compleet maakte.

Lander en Adriaan zetten ITGWO op de zaterdagavond even ongeëvenaard op zijn kop met een daverende set en belichaamden het gevoel dat er een kentering in de muziek aan het komen is die de komende jaren zijn weg zal gaan vinden. Electronic dancesets gespeeld door echte muzikanten die ook veel meer verrassingen in hun sets kunnen inbouwen, puur op het publiek inspelend. De dansfestivals met vele middelmatige en luie dj’s die hun USBsticks voor het weekend met muziek vullen en dan achter het mengpaneel nog doen of ze het heel druk hebben is toch ook iets heel anders als zwetende muzikanten die er alles aan doen om energie over te brengen.

Niet geheel toevallig dat ook het Brusselse ECHT! (Lander en Adriaan geven ook Brussel als woon/werkplek aan) die middag met een al even energieke set op de Tokkelbaan al wat baanbrekend werk hadden gedaan. ECHT! gaat zelfs nog een stuk verder om een danceset met drums, bas, gitaar en toetsen te spelen. Natuurlijk met een soms vervormd gitaargeluid maar wat gaat deze band ook heerlijk los.

We zagen de band, naar aanleiding van hun kort geleden verschenen tweede album Sink-Along, al spelen in het hart van Gent en ook daar was het al een groot feest. Met nog meer energie stuwden ze op ITGWO om half vier ‘s middags het toegestroomde publiek met een dampende set al heerlijk het zweet in. Het plezier vanaf het podium kreeg volledig beslag op het publiek en dat werkte optimaal.

Foto’s: Joost Adams