×

10 mei 2014

Katatonia: Unplugged & Reworked

Geschreven door: Nausikaä de Blaauw

• fotografie door Nausikaä de Blaauw

Label: Kscope

Het Zweedse Katatonia heeft zich ontwikkeld van klassieke doomband tot een band die een muziekstijl heeft geperfectioneerd die moeilijk in woorden is te vatten. De meeste mensen gooien het op gothic of doom-metal, of zelfs depressive rock. In feite gaat het om een combinatie van al het voorgaande. Geen doorsnee metal, wel technisch kloppende, subtiele, tot in de puntjes doordachte composities, extreemloos, verfijnd en perfectionisme ademend. Kenmerkend is de heldere met melancholie vervulde stem van Jonas Renkse. Renkse is de oprichter en leider van de band en eveneens bekend van de bands Bloodbath en Wisdom of Crowds. Hij schrijft alle teksten.

Katatonia toert dit jaar door Europa om het album Dethroned & Uncrowned (2013) te promoten. Het album is een semi-akoestische versie van het voorgaande, zeer succesvolle album ‘Dead end Kings’ (2012). De tour draagt de naam ‘Unplugged & Reworked’. “We’re already certain this will be the most different and remarkable thing we’ve ever done!”, aldus guitarist Anders Nyström. Tijdens de tour worden zowel nieuwe als oude nummers semi-akoestisch uitgevoerd.

Katatonia is recentelijk in relatief korte tijd twee bandleden kwijtgeraakt. Gitarist Per Eriksson verliet de band vanwege zijn gezinsleven en werk en wordt tijdens de komende live shows vervangen door Bruce Soord, bekend van o.a. The Pineapple Thief en Wisdom of Crowds. Drummer Daniel Liljekvist besloot op de valreep van deze Europese tour ook de band te verlaten, om meer tijd te kunnen doorbrengen met zijn gezin. Gelukkig is JP Asplund bereid gevonden hem tijdens de semi-akoestische optredens te vervangen. Asplund speelde de percussie-partijen in op ‘Dead End Kings’ en ‘Dethroned & Uncrowned’ en past dus perfect in het Katatoniaplaatje.

Het podium van het Amstelveense P60 was vrijdagavond sfeervol aangekleed met kaarsen en de opgestelde barkrukken maakten wel duidelijk dat het inderdaad geen standaard optreden zou gaan worden, maar een voor Katatonia uniek akoestisch gebeuren. De intieme verlichting, het subtiele geluid en de uitstekende sfeer in de zaal droegen bij aan het succes van deze avond.

Katatonia zette een prima optreden neer en de bijdrage van Soord op gitaar/zang/toetsen heb ik als zeer verfrissend ervaren. Zijn warme stem vormt een mooie aanvulling op de zanglijnen van Renkse die ik op de albums soms wat eentonig vind. De combinatie van deze twee stemmen en de harmonieën die tijdens het optreden werden gecreëerd, zijn wat mij betreft elementen die de bestaande composities naar een hoger niveau tillen.

Het was een ‘klein’ optreden: geen wilde uithalen of extreme dynamiek, maar dat is ook niets voor Katatonia. Er was wel genoeg afwisseling in nummers, die afkomstig waren van een flink aantal van hun, zowel oude als nieuwere albums. Er werden nummers ten gehore gebracht die door menig fan (en veel van hen waren aanwezig) nog niet eerder live waren gehoord.

Memorabele uitvoeringen waren wat mij betreft die van Teargas en Tonight’s Music. Ook in deze versies was de bijdrage van Soord overduidelijk. Hopelijk bevalt de samenwerking tussen Soord en de vaste bandleden zo goed, dat hij in de toekomst een vaste plaats in zal nemen in Katatonia.

Setlist:

1. In The White
  2. Ambitions