×

26 februari 2022

Jakob Bro Trio in het Bimhuis: wonderbaarlijk en indrukwekkend

Label: ECM Records

Jakob Bro Trio_

Wat is er mooier dan de wederopening van de podia luister bij te zetten middels een concert van gitarist Jakob Bro? Na alle beperkingen van het afgelopen jaar kan Bro dan eindelijk het album Uma Elmo naar de internationale podia brengen met drummer Jorge Rossy en trompettist Arve Henriksen. Dit nieuwe trio is het zoveelste boeiende hoofdstuk in het muzikale verhaal van Bro. Hij maakte al internationaal naam door onder meer zijn samenwerkingen met Lee Konitz en Bill Frisell, zijn debuut op ECM, Gefion, en albums als Streams en Bay of Rainbows, die hij samen met bassist Thomas Morgan en drummer Joey Baron bracht.

Wat al bleek bij het beluisteren van Uma Elmo, blijkt vanavond in het Bimhuis eens te meer: Bro’s effectvolle, balsemende gitaar en de zachte, melodische, vaak bewerkte trompetklanken van Henriksen zorgen voor een prachtig samenspel, een kalmerende wolk van klanken en sferen. Een sluimertoestand waar dromen, realiteit, herinneringen en fantasie in elkaar overvloeien. Vaak ademt de muziek een fraaie, verstilde melancholie die de actuele buitenwereld naar de achtergrond doet verdwijnen.

De setlist van vanavond wordt niet toegelicht maar natuurlijk draait het vooral om Uma Elmo. Het wordt al snel duidelijk dat het trio de stukken langzaam op- en uitbouwt waardoor het publiek vaak langer achtereen vast wordt gehouden. Na het indrukwekkende eerste kwartier glijden er wat lagen weg uit de muziek. De drums accentueren de leegte. Als Bro en Henriksen met hun instrumenten en effecten weer het woord hebben, voelt de muziek meer en meer als een zee van zachte geluiden, waarbinnen de trompet zich gaandeweg aftekent, als een eenzame ziel in het subtiele spel van de elementen. Het trio schildert met geluid.

Binnen dergelijke unieke muziek is de rol van de drummer anders. Rossy volgt, vult in en legt accenten. Ook gaat hij soms in gesprek; de ineens opduikende wisselwerking met de trompet zorgt voor een korte, krachtige injectie. Rossy’s drums houden de muziek breder. Zijn spel zorgt ervoor dat de muziek, fascinerend en bedwelmend, ook een zekere openheid behoudt.

Pas na meer dan een half uur neemt de band even pauze. Hierna is het Arve Henriksen die meer en meer ruimte krijgt voor zijn trompet en effecten en daarbij ook woordloze zang toevoegt aan de muziek. Verrassend, een even speelse als ritueel aandoende passage. Bandleider Bro geeft vanavond veel ruimte, vooral aan Henriksen, die van de drie muzikanten het meeste inspeelt op het publiek. De live-versie van Uma Elmo is dan ook een interessante en beduidend andere incarnatie van de muziek op het album.

Bro en Henriksen onttrekken op subtiele wijze oorstrelende klanken aan hun instrumentarium: loops als een tapijt van belletjes, als penseelstreken, als eindeloze, trage stromen en golven. Als zelfs de drums galmen geeft dit een hallucinerend effect. Indrukwekkend, vooral omdat dit slechts bij vlagen gebeurt.

Concessies doet Jakob Bro niet. Dus ook vanavond geen obligate solo’s en climaxen. De muziek vraagt om overgave, maar dat zal voor wie zich ervoor opent als vanzelf gaan. Als de zaal diep in het concert in een wonderlijk mooie kakofonie is beland ben je alweer vergeten hoe we hier in zijn terechtgekomen, zo organisch als het trio hier minutenlang naartoe heeft gewerkt. De muziek van Jakob Bro draagt net zo veel jazz als ambient en minimal in zich en laat zich dan ook niet in gangbare termen beschrijven.

De grimmige actualiteit van de geopolitiek dringt ineens binnen. Plots duikt er herhaaldelijk een luchtalarm op in de muziek en volgen er inslagen. Indrukwekkend, zo ook de melancholieke, desolate, mooie klanken van het hierop volgende To Stanko. Jakob Bro speelde samen met de Poolse trompettist/componist Tomasz Stanko die, zoals Bro vertelt, altijd al op zijn hoede was voor Vladimir Poetin. Hierna geeft het trio weer wat lucht en hoop met Slaraffenland, wat zich laat vertalen als Wonderland.

Vanavond laat Jakob Bro wederom horen een van de meest uitdagende en oorspronkelijke muzikanten van deze tijd te zijn. Met dit nieuwe trio kan hij dit ook optimaal laten horen. Hopelijk brengt deze samenstelling ons nog meer albums en concerten de komende jaren want het concert van vanavond bewijst hoeveel potentie het trio Bro, Henriksen en Rossy in zich draagt. Het eerstvolgende concert van het drietal is in LantarenVenster, Rotterdam. Ook daar zal Written in Music verslag van doen.

Foto Jakob Bro Trio: Andreas Koefoed