×

28 september 2013

Incubate: Vrijdag Black Metaldag

Tijdens Incubate was de vrijdagavond in 013 geheel gewijd aan extreme metal in het algemeen en black metal in het bijzonder. Poppodium 013 was opgedeeld in de Grote Zaal, de Kleine Zaal en de minizaal genaamd Stage01. Met drie podia was er voor ieder wat wils. Gaandeweg zou duidelijk worden dat de bands op de kleinere podia meer indruk maakten en extremer waren dan de bands in de Grote Zaal.

Khold was de eerste band in de Grote Zaal. Deze Noorse black metalband speelt eigenlijk meer rock dan black metal, maar toch zit er een zwart randje om de muziek heen. Helaas bleek het van beide werelden onvoldoende: de rock was niet interessant genoeg en het percentage black metal lag veel te laag. Dit resulteerde in een matig optreden van een energieke band, want het ontbrak hun niet aan enthousiasme. De muziek wist mij niet te boeien, dus verliet ik de zaal om naar de Kleine Zaal te gaan.

Verbum Verus is een Nederlands black metalgezelschap met leden uit Sauron. Vorig jaar is hun debuut-CD Melkiresha verschenen. De muziek neigt naar Watain en dat is beslist niets waarvoor de band zich hoeft te schamen. Eigenlijk wist ik al wat er ging gebeuren, maar toch werd ik er nog door verrast: bloedspugen. Over de eerste paar rijen werd mondeling bloed gesproeid. De muziek was opvallend goed en de show was relatief indrukwekkend. De bandleden speelden met satanische overgave en zorgden voor een duivels ritueel.

In de Grote Zaal was het de beurt aan Gehenna. Deze band heeft net als onder andere Mayhem, Gorgoroth, Satyricon, Enslaved en Emperor aan de wieg gestaan van de Noorse black metal. Dat zou je niet zeggen als je ze nu zag; ongeïnspireerd en ongeïnteresseerd. Met een gillend gebrek aan enthousiasme werd de muziek gespeeld en het leek erop of de vier bandleden omgekeken hadden om de vernietiging van Sodom te aanschouwen.

Na een korte stop bij Funeral Winds in de Kleine Zaal belandde ik in de minizaal Stage01 waar ik te gast was bij een optreden van Grift. Dit is ook een Nederlandse band. Ze spelen een soort van industriële black metal die live een enorme intensiteit vertoont. De band was goed op dreef en speelde als een bezetene. Hun debuut-EP Twisted Paradigm Of Light stamt uit 2012 en bevat vier songs. Ik vermoed dat deze allen live gespeeld werden. Ik meen me te herinneren dat zanger K een nieuw nummer aankondigde, maar daar wil ik van afzien. Feit is dat de band een noise nivo bereikte waarop alles in synch was; de frequentie van de muziek resoneerde met die van de lichamen van de toeschouwers. Dit alles zorgde voor een zeer intens optreden.

En toen was er Mayhem. In een kleine zaal als Baroeg zorgt deze band voor een enorm intensief optreden, maar kunnen ze dat in een grotere zaal ook? Nee, want de atmosfeer in een kleine zaal is niet te vergelijken met de Grote Zaal van 013. Toch verzorgde Mayhem een goed optreden. Zijn bizarre stemgeluiden en de extravagante manier van kleden maken van Atilla een bijzonder charismatische frontman. Zijn handig gebruik van eenvoudige attributen zorgt voor een aan banaliteit grenzende theatraliteit waar het publiek zichtbaar van geniet. De nadruk lag helaas vooral bij de oudere nummers, terwijl het werk van Ordo Ad Chao en Chimera juist zo sterk is. Toch levert Mayhem een goede prestatie, maar het is duidelijk dat zij niet de hoofdact zijn.

Na een nachtelijk frietje was het tijd voor Immortal. Het lijkt allemaal zo eenvoudig wat deze band live brengt, maar vergeet niet dat ze maar met z’n drieën zijn. Hoe Abbath toch iedere keer dat vette volle gitaargeluid voor elkaar heeft is mij een raadsel. Apollyon op bas en Horgh op drums zorgen voor een degelijke basis en samen met de gitaar van Abbath staat de band als een bunker in de Atlantikwal. Met acht CD’s heeft de band een enorm oeuvre om uit te kiezen voor hun optreden in Tilburg. Heerlijk snelle black metal wordt afgewisseld met slepende trage metalsongs. De blast beats zijn weliswaar niet zo intens als die van Hellhammer, maar Horgh beukt er enthousiast op los. De band swingt en beukt dat het een lust is en Immortal is een waardige afsluiter van deze black metal vrijdag op Incubate.

Dit laatste is natuurlijk niet helemaal waar, want na Immortal spelen Behexen en Sonne Adam nog in de Kleine Zaal en Dragged Into Sunlight in Stage01. Maar voor ondergetekende zat de avond er wel op. Het was nog een hele wandeling naar het hotel en ik kon mijn nachtrust goed gebruiken. Tilburg zou nog vergeven zijn van twee dagen Incubate, maar dan wel zonder mij. Volgend jaar weer?