3. Far Star
  4. Fast Moving Century
  5. Navanad
  6. The Headrocker
  7. Rebirth
  8. Verona

De in 1983 in Israël geboren Gilad Hekselman timmert al bijna twee decennia aan de weg als representant van een nieuwe generatie jazzgitaristen. Ooit als zes jarige knaap begonnen met pianolessen, overgestapt op gitaar op zijn negende, volbracht hij zijn basis studie op de prestigieuze Thelma Yellin High School for the Arts in Givatayim, net ten oosten van Tel Aviv. Hij verdiende er een beurs en zo kwam hij in New York terecht waar hij zijn studie vervolgde en in 2008 afstudeerde.

Sinds dat moment gaat zijn carrière als een speer. Hij speelde met verschillende grote namen samen, waaronder Chris Porter, Esperanza Spalding, Avishai Cohen, Tigran Hamasyan, Aaron Parks en collega senior en gitarist John Scofield. Hij realiseerde acht albums, waaronder de mooie EP Further Chaos en vorig jaar nog het zeer geslaagde album Trio Grande, met niemand minder dan saxofonist Will Vinson en drummer Antonio Sanches. Dé Sanches, die ook speelde met Pat Metheny. In 2019 waren we al getuige van zijn kwaliteiten op North Sea Jazz en afgelopen weekend speelde Hekselman driemaal in Nederland, waaronder in Paradox in Tilburg, met een trio met de Griekse bassist Petros Klampanis en de Israëlische drummer Amir Bresler. Klampanis kennen we van zijn indrukwekkende album Chroma. Hekselman werkte al eerder met hem samen op zijn album Minor Dispute. Bresler kennen we uiteraard van zijn eerdere samenwerking met de vermaarde Avishai Cohen (b) en zijn vaste plek in het trio van Omer Klein. Met deze samenwerking laat Hekselman opnieuw zijn veelzijdigheid zien en hoe breed het netwerk is waarin hij zich beweegt.

In Tilburg wordt ingezet met Long Way From Home, een nieuwe compositie. Het publiek in Tilburg krijgt vanavond zo de primeur met enkele nieuwe nummers die, zo laat Hekselman ons weten, deel uit gaan maken van het nieuwe album Far Star, dat in mei gaat verschijnen. Het stuk begint met een zacht intro, waarbij Hekselman het thema op een fijngevoelige manier introduceert. Energie wordt toegevoegd als Klampanis en Bresler er met polyritmisch werk bij komen. De spanning en power worden opgevoerd en al snel zijn we getuige van de enorm goede techniek en vingervlugheid van Hekselman. Met March Of The Sad Ones duiken we in het verleden, de compositie van Hekselman verscheen eerst op zijn album This Just In uit 2013. Maar in 2015 verschijnt het als nieuwe bewerking op het eerder genoemde album Minor Dispute van Klampanis. Een heerlijk uptime, swingend nummer met een gemakkelijk in het gehoor liggend thema, waarin Hekselman mooie klankcombinaties neer legt, afgewisseld door zijn razend vlugge solo’s.

Far Star is het titelnummer van het nieuwe album. Met een gevoelig, geestrijk thema en mooie klankcombinaties worden we meegezogen in een idyllische sfeer. Een ronddraaiend thema, dat langzaam landt in een bed van ritme en bas, voert ons in gedachten naar een verre sterrenwereld. Met Fast Moving Century, ook van het nieuwe album, wordt de energie verder opgevoerd. Met een fabelachtige techniek, helder klankspel en veel expressie in zijn solo’s, toont Hekselman zijn sprankelende virtuositeit. Mooie grooves illustreren het synchrone samenspel van Klampanis en Bresler, dat mooi verbindt met de creativiteit van Hekselman. Navanad heeft zo’n heerlijk meeslepend thema, waarbij Hekselman het publiek uitdaagt om zachtjes mee te neuriën.

Hekselman zegt het publiek: “It’s like looking in the past, but I hope we are looking in the future”, refererend aan de lange concert pauze als gevolg van corona. Daarna vervolgen we met The Headrocker, een vrolijk herhalend thema, dat gelardeerd is in een sfeer van blues & rock. Hekselman en companen transponeren regelmatig naar hogere toonladders, waardoor de compositie een nog meer frivole uitstraling krijgt. Meer gelaagdheid en diepgang voelen we in het wat meer spirituele Rebirth, dat evenals het voorgaande stuk een primeur is van het nog uit te komen Far Star. Hekselman introduceert het bij het publiek door te zeggen dat het wordt getrakteerd op geheel onschuldige “sonic mushrooms”. Met een caleidoscoop aan klanken en spannende ritmes is het meer spiritueel getint. Na het welverdiende applaus speelt het trio het mooie en gevoelige Verona als toegift, vlakvoor Paradox om 22 uur weer op slot moet vanwege de nog geldende beperkingen.

Na het concert informeren Hekselman en Edition Records ons over Far Star. Het belooft een prachtig album te worden, waarvan in Tilburg een flinke tip van de sluier werd opgelicht. Naast Bresler verlenen ook Shai Maestro op toetsen, Eric Harland en Ziv Ravitz op drums hun medewerking. Houd het in de gaten: de precieze release datum is 13 mei. Na een zeer geslaagde show in Tilburg, kijken we uit naar dit album!

1. Long Way From Home
  2. March Of The Sad Ones
  3. Far Star