×

10 mei 2013

Willemeen: Forgotten Tomb, Isole, Asgrauw en Ereb Altor

Ik vind het een nogal gewaagde stap voor een band als Forgotten Tomb om als hoofdact op tournee te gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe beroemd ze in andere landen van Europa zijn, maar in Nederland zijn ze niet zo populair. Donderdagavond 9 mei stond de band in Jongerencentrum Willemeen te Arnhem samen met Ereb Altor, Asgrauw en Isole. De zaal was maar matig gevuld en hier kwam gaandeweg de avond vorderde geen verandering in.

Als eerste betrad het Zweedse Ereb Altor het podium. Deze vier Zweden speelden een leuke set viking metal. Hun drinkliederen zorgden voor een enthousiaste reactie vanuit het publiek. De band moet het niet zo zeer hebben van variatie, maar eerder van de kracht van hun songs. De sterke riffs zorgen voor een degelijke show, hoewel het geluid ronduit slecht was; met oordoppen ging het wel. Halverwege het laatste nummer hield de gitaar van een der bandleden ermee op. Natuurlijk was dat in het geluid te merken, maar het deed niets af aan hun enthousiasme. Ereb Altor was een goeie opener.

Dat wat door de eerste band was opgebouwd werd door de volgende act compleet te niet gedaan. De rauwe old school black metal van het Nederlandse Asgrauw werd enthousiast gebracht, maar de songs zelf waren van een dusdanig kaliber dat het publiek maar mat reageerde. Niet dat de muziek nou slecht was, maar de nummers bevatten gewoon geen spanning. Het was alles hard en snel, maar tamelijk doelloos. En dan lijkt zo’n set toch weer veel langer te duren. En dat vond een deel van het publiek ook, wat buiten maar eens ging roken.

Als derde band kregen we Isole te zien. Wederom Zweden en ook nog herkenbaar, namelijk de bandleden uit Ereb Altor. Gelukkig was de muziek dusdanig anders dat we niet twee maal dezelfde band hoefden mee te maken. Isole speelt sterke doom metal met een hoge variatie; zowel in de songs als onderling. Dit gegeven gecombineerd met de professionaliteit van de band zorgde voor een krachtige en overtuigende metalshow. Het geclown van bassist/vocalist Jimmy Mattsson en gitarist Crister Olsson viel enigszins uit de toon, maar de zang van Daniel Bryntse was ronduit vals en werkte storend. Toch verzorgde Isole een erg goed en gevarieerd optreden!

Hoe goed is Forgotten Tomb? Zijn zij de hoofdact van vanavond? Ja of nee? Ja, omdat ze hele goede muzikanten zijn. Er staat een professionele band op het podium; solide en zonder geclown. Vier sterke muzikanten die hun muziek erg goed spelen. Die muziek is spannend op een vervreemdende manier. Loopjes en riffs op de gitaar zijn net iets anders dan je verwacht: onvoorspelbaar! Toch bevatte hun set minder variatie dan hun oeuvre doet verwachten. Hierdoor kreeg hun optreden minder diepte en variatie, waardoor de set van Isole beter leek.

Metalfans uit de omgeving van Arnhem die gisteravond een bezoek aan Willemeen hebben overgeslagen, zijn een divers avondje metal misgelopen. Viking, black en doom: drie subgenres op een avond! Weliswaar niet allemaal van een gelijk nivo, maar over het algemeen toch erg goed. Isole was de uitschieter van deze avond, maar Forgotten Tomb was duidelijk de hoofdact.