×

28 april 2011

Enslaved en Negura Bunget live in De Kade te Zaandam

Label: Petting Zoo Productions

De zes bandleden van Negura Bunget hadden gisteravond bizar weinig ruimte in pop- & dancepodium De Kade te Zaandam. Met allerlei zelfgemaakte instrumenten werd de beweegruimte alleen maar kleiner. De band genoot van een zeer goed geluid, waardoor alle instrumenten goed in de mix lagen en duidelijk te onderscheiden waren. De songs werden overtuigend uitgevoerd en de band speelt vol overgave. Het optreden greep mij in het geheel niet, maar dat zegt eigenlijk niet zo veel; de muziek van het nieuwe Negura Bunget spreekt me gewoon niet zo aan. Uit de reactie van het publiek om me heen sprak duidelijk de waardering voor het optreden van deze band. Een erg sterk voorprogramma!

Het geluid van Enslaved kwam op mij een stuk harder over, maar was net zo goed gemixt als het voorprogramma. Opvallend sterk waren drummer Cato Bekkevold en zanger/toetsenist Herbrand Larsen. De reactie van het publiek was in het begin wat tam. Dat snap ik wel, want de muziek van Enslaved is geen rechttoe-rechtaan feest muziek. Ze is degelijk, maar gecompliceerd en bevat veel vreemde tempo’s. Zanger/bassist Grutle Kjellson kreeg het publiek echter uiteindelijk toch op de hand en zorgde ervoor dat de stemming wat uitbundiger werd. Absoluut hoogtepunt van de avond was de uitvoering van het nummer Giants. De nummers van de nieuwere CD’s zijn sowieso veel sterker dan het oudere werk. Naast Axioma Ethica Odini bevatten Vertebrae, Ruun en Isa muziek die veel verder ontwikkeld is. Verder viel de opvallend slechte lichtshow op; hier zat totaal geen structuur in.

En zo eindigde een sterk progressief en zeer succesvol black metal avondje in De Kade. Op deze woensdag 27 april 2011 kreeg ik voor het concert de mogelijkheid om Ivar Bjørnson (gitarist) en Grutle Kjellson van Enslaved wat vragen te stellen. Dit interview zal later op Written in Music verschijnen. UPDATE: het interview met de oprichters van Enslaved staat inmiddels online.