×

10 februari 2019

Een feestje met The Wombats in 013 Tilburg

Geschreven door: Kayleigh Mensinga

The Wombats staat synoniem voor ‘fun and music’ en 013 had deze avond wel zin in een feestje, want het overwegend jonge publiek was van de eerste tot de laatste minuut razend enthousiast. Een publiek dat merendeels nog op de lagere school zat toen The Wombats in 2007 met Let’s Dance To Joy Division hun grootste hit had. De indie-band uit Liverpool kon gewoon niet verliezen in Tilburg en dat deden ze ook niet.

wombats

Verwacht echter geen muzikale hoogstandjes van dit schoolvoorbeeld van een festivalband. Matthew Murphy is geen briljante gitarist en zanger op de bühne, maar hij is wel een ideale frontman met een aparte stem. De bas van Dan Haggis is gedurende het hele concert prominent aanwezig, maar voor de rest is hij redelijk onzichtbaar. En ook het drumspel van de in Noorwegen geboren Tord Øverland-Knudsen laat geen blijvende indruk achter. Toch produceert het trio Liverpudlians een volle en prettige sound die een concertbezoek zeker de moeite waard maakt.

Het eerste concert van de mannen in Tilburg werd gestart met Cheetah Tongue van het laatste album Beautiful People Will Ruin Your Life. Van dit album werden deze avond liefst acht nummers gespeeld. Een prettig begin, maar met oudje Moving To New York kwam de sfeer er echt in. De hossende menigte voor het podium had het naar haar zin en het tempo zat er goed in. Na het strakke Emoticons werd een trio van citrusvruchten aangekondigd, namelijk de nieuwe nummers Lemon To a Knife Fight en I Don’t Know Why I Like You But I Do (met kersen en sinaasappels in de songtekst) en het van Glitterbug afkomstige Pink Lemonade. Het eveneens nieuwe Bee-Sting heeft als openingszin ‘Jumping like a dog on Prozac’ en werd door Murphy opgedragen aan zijn trouwe viervoeter Daisy.

Ondertussen ging het feestje in 013 onafgebroken door. Bij Killer Director werd bijvoorbeeld het ‘This is no Bridget Jones’-gedeelte hartstochtelijk meegeschreeuwd door de fans en Techno Fan is helemaal hun favoriet. Bij Tokyo (Vampires & Wolves) werden grote ballonnen het publiek ingegooid die door de fans als dankbare speelobjecten werden gebruikt.

Zonder klassieker Let’s Dance To Joy Division is een Wombats-concert natuurlijk niet compleet en ook de crowdsurfende en luchtgitaar spelende mascottes verkleed als buideldieren ontbraken niet in 013. Allemaal vaste onderdelen van de show, verrassingen zijn zeldzaam bij The Wombats. Als eerste toegift speelde Murphy een akoestische versie van Lethal Combination. Na het geweldige Turn en vaste tour-afsluiter Greek Tragedy was de pret na ruim anderhalf uur voorbij en hadden The Wombats hun reputatie weer waargemaakt.

Setlist The Wombats 7 februari 2019:

• Cheetah Tongue
  • Moving To New York