×

05 november 2019

De alternatieve opening van So What’s Next

Binkbeats

De prachtige, pas tot evenementen- en concertruimte, verbouwde Paterskerk aan de Tramstraat is op 1 november het podium voor de officiële opening van de zevende editie van So What’s Next? in Eindhoven. Naar verluid is de opening van het festival zelfs het eerste concert op dit nieuwe podium, dat onderdeel uitmaakt van het in een zalen- en hotelcomplex omgetoverde Augustijnen klooster Mariënhage. Dit jaar is het festival duidelijk anders van opzet, vele gratis concerten en een aantal hoofdacts waarvoor betaald moet worden. Op vrijdagavond is Binkbeats de hoofdact, terwijl op diverse plekken in stad brass bands zorgen voor gratis toegankelijke optredens, zoals de Valvetronic Brassband. De laatste band zagen we afgelopen zomer nog op Zomerparkfeest in Venlo.

Frank Wienk, alias Binkbeats, heeft vanavond in de Paterskerk de programmering voor rekening genomen voor de twee acts die voor hem optreden en dat zijn Niels Broos en Thus Owls.

Niels BroosWe beginnen met Niels Broos, de kerk zit bijna helemaal vol als het toneel zich in het donker hult. Broos maakte furore als toetsenman voor Kyteman’s Orchestra en bracht in 2017 zijn eerste solowerk uit dat zich qua stijl beweegt tussen soul, hip hop en elektronika. In 2018 volgde een EP in duo met drummer Jamie Peet. Daarnaast werkt hij al enige tijd samen met Binkbeats en Jameszoo. Ook leverde Broos een bijdrage aan het album Æ van Anton Eger. Een imposante set aan Moog synthesizers vormt vanavond zijn instrumentarium. Met een waterval aan tonen en klanken weet Broos het publiek vanaf het eerste begin te boeien. Hij improviseert enkele nummers waarin hij met veel creativiteit de fantasie van de luisteraars streelt. Je kunt heel veel horen in zijn muziek met donkere akkoorden en frivool solowerk die doen denken aan het karakter van vele instrumenten zoals orgel, dwarsfluit en klokkenspel. Melancholieke, herhalende thema’s zetten een gevoelige sfeer neer, met donkere ondertonen. Op sommige momenten ontpopt zich een hip hop achtige ritmiek. Broos is meester op de toetsen en is in staat een heel bijzondere sfeer neer te zetten, die ook nog eens perfect past met dit jaargetijde en de donkere regenachtige herfstavond in Eindhoven. Tenslotte pas het qua ambiance prima in de spirituele sfeer van de Paterskerk.

Thus OwlsDe tweede door Binkbeats geprogrammeerde act wordt gevormd door het Zweeds-Canadese duo Erika en Simon Angell, respectievelijk zang/synthesizer en gitaar, onder de naam Thus Owls. De authentieke alternatieve rock komt o.a. tot uitdrukking op hun in 2018 uitgebrachte album The Mountain That We Live Upon waarop ze begeleid worden door een band bestaande uit onder andere drummer Samuel Joly, die vanavond het duo ook begeleidt en Thus Owls tot een trio maakt.
Het trio oogt prachtig, tegen de gotische en mooi aangelichte en gestileerde achtergrond van het altaar in de Paterskerk. Een perfect decor voor de songs van Thus Owls. Zoals het nummer Ashore, dat is uitgebracht op eerder genoemd album. Het is een indringende song, dat gaat over een verloren liefde. Het refrein hakt er in, Erika Angell brengt de tekst met bevlogenheid: Give me the voice to take it away, Give me the words to take it away, The mute and the broken that leave us in pain, Take it away.
Solar Eclipse komt ook van het album uit 2018 en begint met een gevoelige gitaarloop op een geweldig ritme door de zeer begaafde Joly. Ook hier is de liefde het thema en het dilemma dat ontstaat als je een ander tegenkomt. I made the choice to lose myself within another, To sacrifice my own devotion. In volume zwelt het stuk enorm aan, parallel aan de uiting van de emoties die ontstaan bij zo’n liefdesdilemma. Ook Devils in The Dark is een geweldig stuk waarin het gitaarspel van Simon Angell en het enorme expressieve en ritmische gevoel van Joly opvallen, mede door een solo waarbij ze elkaar uitdagen tot een muzikale climax van grote klasse. Ze sluiten af met het even zo gevoelige Future/Past met een tekst over het leven, over het de toekomst en het verleden.

BinkbeatsFrank Wienk, alias Binkbeats, die vanavond de hoofdact verzorgt, volgde een opleiding drums en percussie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag nadat hij een bijzondere interesse had gevolgd voor alternative rock en heavy metal. Gedurende zijn opleiding kwam er ook interesse in hip hop. Uiteindelijk ontwikkelde hij zijn talenten als een multitasking – multi instrumentalist, hip hop producer én live performer. Onder andere via social media verkreeg hij wereldwijd bekendheid met zijn projecten, die de laatste jaren via verschillende EP’s ook fysiek zijn uitgebracht. Binkbeats zijn instrumenten set, het zijn er zo’n vijftig, oogt imposant voor het machtige decor in de kerk. Hij trapt af met het nummer Bylina van de EP Private Matter Previously Pt. 3. Met veel loops in de repeat modus voegt hij telkens meer instrumenten toe in de solo live performance, zoals we dat ook kennen van Jacob Colier. Maar Binkbeats vertegenwoordigt met deze technieken een ander genre, dat elementen van alternative rock, indie, hip hop in zich draagt. Hij voegt ook gezongen tekst toe, die zich blijft herhalen met behulp van de techniek. Met een strijkstok strijkt hij langs de vibrafoon en brengt zo wonderlijke klanken en percussie in zijn composities. Mooncake is een nummer dat begint met elegante beats en herhalende tonen. Ook de hoge tonen van een klokkenspel ontbreken niet. Het is een caleidoscoop aan ritme en klanken. Soms beweegt Wienk zich naar het drumstel, dat ook tot de set behoort en zet hij er een vette drumsolo onder. Earth begint met een indrukwekkende drumbeat. Ook hier herhalen muzikale motieven zich met behulp van loops. Het stuk Little Nerves uit 2017 doet Wienk samen met Niels Broos, met heel veel power een dynamiek. Wienk laat zien dat hij beschikt over enorme creativiteit in combinatie met technisch en instrumentaal talent en weet dat op heel bijzondere wijze te vertalen in zijn live performance. Dat laat veel indruk achter bij het publiek in Eindhoven.

Zie ook deze opname van Binkbeats & Niels Broos uit 2017.