×

17 juni 2012

Cannibal Corpse en Aborted in LVC in Leiden

Label: Metal Blade Records

In maart van dit jaar (2012) is het twaalfde album van Cannibal Corpse verschenen via Metal Blade. Torture werd geproduceerd door Erik Rutan van Morbid Angel en het is een zeer brute plaat geworden. Ter promotie van dit album is de band op tournee gegaan. Na een headline tour in de Verenigde Staten en Canada is in juni en juli Europa aan de beurt. Woensdag 13 juni was Cannibal Corpse met Aborted en Lay Down Rotten in L.V.C. in Leiden te zien. Het voetbal gooide het speelschema enigszins in de war, maar de voetbalfans werden enkel teleurgesteld door de prestaties van het nationale team.

Of Nederland nou ging winnen of niet, Aborted zorgde voor een enorm goeie opening. Keihard en loeistrak warmde de band het publiek op voor de wedstrijd. Jammer eigenlijk, maar goed. Het geluid was wat rommelig, maar de drummer had het enorm naar zijn zin. Met een grote smile op zijn gezicht drumde hij de sterren van de hemel. Heerlijk om die jongen te volgen. Halverwege het derde nummer hoorden we opeens de bass drum over de speakers knallen en dat was ook wel prettig! Al in het begin van het concert zat de stemming er goed in. De maalstroom kwam al spoedig op gang en er werd flink geduwd en getrokken. De pit was erg levendig. Een aangename verrassing was de Wall Of Death: na aankondiging van de zanger splitste het publiek zich in tweeën als de Rode Zee voor Mozes. Na het aftellen stormden beide helften als dollemannen op elkaar af. Zeer vervreemdend, maar erg vermakelijk om te zien! En de muziek? Keihard en enorm heftig; zoals death metal hoort te zijn. Af en toe best wat lekkere momenten, maar over het algemeen snoeihard.

Het was aan het Duitse Lay Down Rotten de ondankbare taak om op de zolder voor muzikaal vertier te zorgen, terwijl het voetbal in de grote zaal bekeken kon worden. De band werkte zijn setlist haast mechanisch af. De band was afstandelijk en niet in staat om contact te leggen met het publiek. Het geluid was iel en zonder impact en de entertainment waarde was nihil. Het werd een tamelijk middelmatig optreden.

Om kwart voor elf was het dan eindelijk de beurt aan het grote Cannibal Corpse. Wat een overdonderend geweld?! De klasse spat werkelijk van deze band af. Het extreme van de muziek is van meet af aan duidelijk. De band musiceert als een gek; manische ritmes, gestoorde tempowisselingen en zieke riffs worden de zaal ingeslingerd. Zanger of vocalist? George “Corpsegrinder” Fisher grunt als een wild beest; de teksten zijn niet eens verstaanbaar als je ze kent. Ik ben geen fan van het eerste uur en ik ken hun oeuvre enkel van downloads, maar er zijn maar weinig bands die live op mij een betere indruk maken dan op CD. Cannibal Corpse verzorgde een oer-origineel avondje death metal; ik zal mijn mening omtrent hun muziek volledig moeten herzien.