×

21 november 2013

Avatar, 5FDP en Avenged Sevenfold live in de Ziggo Dome

Welke jonge metalband kan de Ziggo Dome vullen? Wie neemt de vlag over van bands als Black Sabbath, AC/DC, Iron Maiden en Metallica? Krijgen nieuwe bands überhaupt wel de kans zo lang deze giganten niet stoppen? Wanneer stoppen deze bands? Hoe lang blijft het nog geloofwaardig om als vijftiger, zestiger metal te spelen? Wie heeft de toekomst en wat zal ze ons brengen?

Metalfans kunnen nog steeds een feestje vieren en de jonge garde staat werkelijk te popelen van ongeduld om het iedereen te laten weten. De avond van dinsdag 19 november stond een killer-lineup in de Ziggo Dome: Avatar, Five Finger Death Punch en Avenged Sevenfold. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd door de schaars aanwezige ouders en oudere fans niet boven de 18 getild kon worden. En wat een genot om de jeugd zo vol overtuiging bezig te zijn met metal (mijn muziek)! Het is een geruststelling dat heavy metal voort blijft leven in de harten van deze jongelingen.

Het uit Zweden afkomstige Avatar had de dubieuze eer om de avond te openen en wat een show! Deze jonge honden zitten barstensvol energie en geldingsdrang. Hun muziek is een mix van White Zombie en Marilyn Manson en beukt er heftig op los. Hun songs zijn uitermate geschikt als hapklare brokken met voldoende dynamiek en afwisseling en doen het live geweldig. Het jonge publiek had er duidelijk zin in en het enthousiasme van de band sloeg als een vonk op hun over. Ik heb het nog niet meegemaakt dat een opening act zo´n energieke reactie ontving. In de relatief korte set wist de band het publiek warm te stomen voor een avondje metal. Ze brachten een groot feest op gang en zorgden voor een prachtig begin van deze concertavond.

Wat is eigenlijk een Five Finger Death Punch? Het schijnt een term te zijn uit het martialarts filmgenre, maar de bijzonderheden omtrent deze handtechniek ken ik niet. 5FDP is ook de naam van een Amerikaanse heavy metalband uit Los Angeles die deze concertavond als tweede op mocht treden. Ik zag veel shirts van deze band onder het publiek en de reactie was er absoluut naar. De band speelde een goeie show en het publiek reageerde dienovereenkomstig enthousiast. Ik was zelf niet zo onder de indruk, maar daar trok niemand zich blijkbaar wat van aan. Het optreden van 5FDP mistte voor mij een overtuiging die ik bij Avatar wel vond.

Het was duidelijk dat iedereen voor de hoofdact gekomen was, want met een oorverdovend gejuich werd Avenged Sevenfold begroet. Dit schoon en fris vijftal jongelingen presenteerde een zeer degelijke metalshow. Met lichten groter dan het podium en veel (heel veel) vuur zorgden ze voor een visueel spektakel. De muziek was prima en het geluid dik in orde, hoewel dat bij de beide voorprogramma´s erg schel klonk. Avenged Sevenfold speelde een krachtige set met sterke songs. In hun muziek zijn de invloeden duidelijk aanwezig: riffs van Metallica, melodielijnen van Iron Maiden, ritmes van AC/DC, maar uiteindelijk heeft de band wel duidelijk zijn eigen herkenbare geluid. De show was wat tam en gelikt, hoewel M. Shadows als een echte frontman optrad; op een amicale manier praatte hij de nummers aan elkaar en wist hij het publiek voor zich te winnen. De rest van de band bevond zich in zijn schaduw met uitzondering van gitarist Synyster Gates die zich met Queensryche-achtige solo´s naar de voorgrond wist te werken. De uitgebalanceerde set vond zijn artistieke hoogtepunt in het nummer Fiction, een eerbetoon aan de in 2009 overleden drummer The Rev.

Om mijn vragen aan het begin van dit artikel te beantwoorden: Avenged Sevenfold! Ik ben van mening dat A7X de band is die de vlag over kan nemen van de dinosaurussen van de heavy metal. Het is ondertussen in het geheel niet meer geloofwaardig om vijftigers en zestigers metal te zien spelen, hoewel ze het nog keigoed doen! En als KISS volgend jaar in de Ziggo Dome staat ga ik zeker heen. Maar A7X heeft de toekomst en zij zijn niet de enige band. Het is tijd voor nieuw bloed, jong bloed! Deze jonge leeuwen staan te popelen om de metalfans te geven wat ze nodig hebben: METAL!!! De jeugd heeft de toekomst en het is tijd voor de oude garde om de vlag over te dragen. Hoewel de Ziggo Dome niet uitverkocht was (de tweede ring bleef leeg) denk ik dat Avenged Sevenfold het in zich heeft om dat toch voor elkaar te krijgen. Maar dan moeten de oudere fans ook bereid zijn om te investeren in deze jongelingen. Geef ze tenminste een kans!