Visible Cloaks, Yoshio Ojima & Satsuki Shibano
Serenitatem
Het onafhankelijke Brooklynse platenlabel RVNG Intl. investeert veel in plannen waar ze voor de volle honderd procent achter staan. Zo hebben ze in het verleden een het project opgestart, welke zich op een vinylreeks van discobewerkingen richt. Daarna zijn ze artiesten uit eigen stal aan elkaar gaan koppelen. Deze FRKWYS reeks, want daar hebben we het over, is ondertussen al aan editie 15 toe. Op Serenitatem gaat het uit Portland afkomstige duo Visible Cloaks de complexe uitdaging aan met de uit Japan afkomstige Yoshio Ojima en Satsuki Shibano. Visible Cloaks heeft Spencer Doran en Ryan Carlile in de gelederen, en maakt elektronische new age waarbij echte instrumenten de basis vormen. Door de veelal Oosterse aanpak past deze perfect bij de meer rustgevende ambient sound van Yoshio Ojima, die in zijn pioniersrol tevens verantwoordelijk is voor baanbrekende geluidssystemen die te horen zijn in gerenommeerde Japanse openbare voorzieningen. De klassiek geschoolde pianist Satsuki Shibano heeft haar naamsbekendheid te danken aan de indrukwekkende invulling van haar kijk op bestaande werken van Erik Satie en Claude Debussy.
Toi duikt diep de ambient in. Met vervreemde geluiden zoeken ze contact in een universele geschepte wereld. Het voelt aan als een ontdekkingsreis door het heelal aan. Het kalmerende geluidsscala heeft een ontspannen hersenen effect. Begrijpelijk dat Yoshio Ojima hiermee de altijd vluchtige Japanners tot een halt roept. Als een klankentovenaar laat hij voor een moment de tijd stil staan. Visible Cloaks benut de ontstaande speelruimte met hypnotiserende uitingen op het gebied van uitweidende soundscapes. Anata krijgt hulp van een prettige stem die flink door een vocoder is gemangeld. Verscholen in de achtergrond zijn de lang uitrekkende harmoniumtonen hoorbaar, welke dominante rol opeisen. Satsuki Shibano stelt haar kwaliteiten voor het eerst in You tentoon. Deze ervaringen schikken zich probleemloos tussen de meer futuristische droombenadering van de overige drie muzikanten. Harmonieus vertwijfeld tot leven gewekt om zich tot een mooi samenspel te ontwikkelen.
Het in de puntjes uitgewerkte Atelier bezit de nodige diepgang. Met een aangenaam arcadisch geluidenpakket krijgt het pianospel de kans om zich subtiel aan het klein gehouden kunstwerkje te hechten, om vervolgens in de denkbeeldige oase van rustgevende klanken te verzanden. Het door een kerkorgel begeleidende S’Amours Ne Fait Par Sa Grace Adoucir (Ballade 1) presenteert een pastoraal gevoel, waarin Satsuki Shibano prachtig soleert. De aanwezigheid van de inleidende Lapis Lazuli stem wordt zeer op prijs gesteld. Ze is een gids en neemt je in de mediterende trip stevig aan de hand mee. Schoon van gedachtes en innerlijke opgeruimd werkt je sensitief bewust de track op je in. De computer gestuurde vocalen nemen het eventjes over om je vervolgens de vrijheidsbelevende gunfactor te schenken.
Minimalistisch gaat Stratum van start en valt weer alles op zijn plek. De pianotoetsen worden voorzichtig aangeslagen om vervolgens in een sederende dagdroom te verdwalen, waarbij de traditionele Oosterse culturen zich in een prachtige climax mengen. Canzona Per Sonare No.4 haalt het onschuldige kinderlijke naar boven. De verborgenheid van een vertrouwd slaapliedje steli een spirituele afronding in werking. Juist die laatste twee tracks benadrukken de kracht van dit bijzonder samenwerkingsverband .