Townes Van Zandt
Sky Blue
Van het grote succes heeft de op nieuwjaarsdag in 1997 op 52-jarige leeftijd overleden Townes Van Zandt, nooit echt kunnen genieten. Het zachte introspectieve countryfolk repertoire van de Texaanse singer-songwriter werd door zijn generatiegenoten in country- en folkkringen alom gerespecteerd en gekoesterd. Merle Haggard en Willie Nelson scoorden met hun duet Pancho & Lefty, Emmylou Harris, Guy Clark, die zich over de jonge Townes ontfermde in Houston en Cowboy Junkies coverden Van Zandt’s songs.
De peetvader van de alt.country werd later de held van de jongere generatie en na zijn dood brachten talloze muzikale tributes zijn unieke songwerk bij een ruimer publiek. Daarnaast blijven nog postuum talloze registraties van concerten en demo-opname uit lang vervlogen tijden opduiken.
Op 7 maart zou Van zandt zijn vijfenzeventigste verjaardag vieren en dat is de aanleiding voor een ‘nieuwe’ langspeler. Blue Sky is opgebouwd met een uit ’73 daterende sessie die teruggevonden werd in de archieven van Bill Hedgepeth in Atlanta. Van Zandt verzeilde daar samen met een vriend vlak na de uiterst creatieve piek die meesterwerken als Delta Momma Blues, High Low And In Between en The Late Great Townes Van Zandt opleverde, Dit alles bleef destijds helaas beperkt tot een bescheiden cultaanhang. Het zou ruim vijf jaar duren voor Townes in ’78 met nieuw studiowerk kwam aanzetten.
De ondertussen hopeloze spiraal waarin Townes verzeilde was daar in niet geringe mate verantwoordelijk voor. De jarenlange aanslepende combinatie van promillages alcohol en drugsmisbruik eisten zijn tol, bovendien had zijn tabaksverslaving een nefaste indruk op zijn fragiele stemtimbre. Niettemin weet Townes op een podium nog te boeien. De tijdens die donkere periode in The Old Quarter in Houston geregistreerde akoestische saloonsessies van de gelijknamige live-dubbellaar vatten de essentie van de singer-songwriter en horen bij zijn beste werk.
“All I need is a bed call my own” zingt Townes in de opener van de Sky Bluen sessies, een vertrouwde, doodeerlijke beschrijving van zijn gemoedstoestand, evenals de titelsong schrijnende blues die zijn uitzichtloze situatie illustreert, werden die nummers nooit verder uitgewerkt in de studio. Daarnaast een zeldzame cover met een beklijvende interpretatie van The Hills Of Roane Country, een uit de negentiende eeuw afkomstige murderballad eerder door The Blue Sky Boys, Ralph Stanley vereeuwigd.
De elf teruggevonden tracks tonen de troubadour alleen met zijn gitaar die sobere gestripte versies van enkele oudere songs brengt zoals een teder Pancho & Lefty en de ‘smoky’ versie van Blue Ridge Mountain. Ook de initiële versies van Rex Blues en Snake Song, jaren later op Flyin’ Shoes terug te vinden, zijn hier te beluisteren. Vijfenveertig jaar zijn ondertussen verstreken maar dit sobere werk van de betreurde Texaanse troubadour mist zijn uitwerking niet en getuigt van tijdloze klasse.