The Kinks –
The Kinks Are the Village Green Preservation Society
Ze waren soms wat gedateerd, die klassieke popalbums die de afgelopen jaren precies vijftig jaar na dato opnieuw verschenen: Sgt Pepper is en blijft een meesterwerk, maar wel een meesterwerk dat met twee benen muzikaal en tekstueel in de jaren zestig staat. Their Satanic Majesties Request van The Stones bevat een paar mooie liedjes, maar blijft toch vooral een dappere poging van Jagger c.s. om ‘ook iets psychedelisch te doen’.
Natuurlijk, Revolver en Pet Sounds zijn tijdloze meesterwerken uit 1966, maar die staan nog op zichzelf. Eigenlijk begon de moderne popmuziek eind 1968, toen binnen een paar weken na elkaar The White Album van The Beatles, Electric Ladyland van Hendrix, Beggar’s Banquet van The Stones en aan het begin van het nieuwe jaar de eerste van Led Zeppelin en Tommy van The Who verschenen.
In dat rijtje past ook het zesde studioalbum van The Kinks, The Kinks Are the Village Green Preservation Society. Niet echt een conceptalbum zoals Tommy, wel een plaat met een thema en een eenduidige sfeer, die is vervat in de albumtitel, de groep als hoeders van het dorpsplein. Géén misplaatste ode aan ‘vroeger toen alles beter was’, wel een tegengeluid tegen het ‘Alles Moet Anders’-devies dat zo hoort bij het internationale revolutiejaar 1968.
Ray Davies had de positie en het talent om zijn eigen koers te varen. Dat was al zo sinds de eerste singles in 1964, dat deed hij in ’68 nog steeds. Meer dan zijn collega’s van de andere grote bands wist Davies in zijn teksten de Britse samenleving een spiegel voor te houden in A Well Respected Man of Dedicated Follower Of Fashion. Elke single opnieuw was een met rake vegen geschilderd miniatuurtje van kleinburgerlijkheid, huichelachtigheid, eenzaamheid of geldproblemen. Op dit zesde album schrijft Davies voor het eerst meerdere songs rond één thema. Nu komt dat ‘village green’ (dorpsplein) in letterlijke zijn maar voor in twee van de vijftien songs op de plaat, het dorpsplein uit de titel verbeeldt eigenlijk een Engeland dat nooit bestond. De hoofdpersonen op het album zijn de fictieve bewoners van dat land, hoewel Davies er ook wel autobiografische terzijdes tussen frommelt. Zo is de Walter uit Do You Remember Walter? gemodelleerd naar een paar vrienden. Picture Book beschrijft de nostalgische sfeer die het bladeren door oude foto-albums opwekt. Dan is er ook nog een nummer met de titel van een boek van de door Ray zeer bewonderde George Orwell. Animal Farm laat zien dat dieren eerlijker zijn dan de mens.
Muzikaal zijn The Kinks in ’68 al mijlenver verwijderd van de rudimentaire rock ’n’ roll van You Really Got Me en All Day And All Of the Night. Het enige nummer op Village Green dat tussen alle vaudeville en en Franse sferen wel richting rock gaat, is Wicked Annabella. Gitarist Dave Davies zingt dit nummer en geeft het precies de juiste ‘edgyness’.
Het oorspronkelijke Village Green-album bevatte vijftien songs. In de weken voorafgaand aan de release was Ray nog flink aan het stoeien met de samenstelling. Een dubbelaar met twintig songs werd door de platenmaatschappij afgewezen, vervolgens werd een versie met elf nummers naar Amerika gestuurd, waar platenmaatschappij Reprise die snel uitbracht. Korte tijd later trok Ray deze versie terug en kwam uit op de vijftien tracks zoals die sindsdien op het album staan. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, kregen kopers in sommige delen van Europa en in Nieuw-Zeeland een versie met twaalf nummers.
In commercieel opzicht werd Village Green indertijd een zeperd van de eerste orde, omdat platenmaatschappij Pye geen idee had hoe dit materiaal te promoten. In de ‘wat kopen we dit jaar voor Kerst?’- shuffle koos iedereen voor The White Album, Beggar’s Banquet of Electric Ladyland en haalde het Kinks-album niet eens de hitlijsten. De waardering kwam pas veel later. Terugblikkend wordt het beschouwd als misschien wel hét meesterwerk van Davies.
Vijftig jaar later ligt er een dubbel-cd met 49 tracks: het oorspronkelijke album van vijftien tracks in zowel mono als stereo en een kleine wagonlading aan bonusmateriaal. Dat is niet allemaal even nieuw. Zo zijn de ‘non album’- singles uit 1968 (Days en Wonderboy) en hun respectievelijke B-kanten toegevoegd plus nummers die in dezelfde periode werden opgenomen, maar toen niet uitkwamen. Het gros daarvan verscheen overigens wel in 1973 op een album dat alleen in Amerika werd uitgebracht, zonder toestemming van The Kinks zelf, maar wel op hun Amerikaanse label Reprise. The Great Lost Kinks Album geldt sindsdien als een collector’s item, maar met deze cd kan iedereen die tot nu toe zeldzame tracks weer gewoon in huis halen. Uit songs als Rosemary Rose, Lavender Hill en When I Turn Off The Living Room Light blijkt dat Davies, die begin ’68 nog helemaal met The Kinks had willen stoppen na het floppen van de single Wonderboy, de rest van dat jaar op zijn creatieve toppen zat.
Wél helemaal nieuw voor alle Kinks-volgers is Time Song, een nummer dat in 1973 werd opgenomen, maar thematisch perfect past bij Village Green.
Village Green betekende het begin van een bloeiperiode van The Kinks als albumband. Hits waren er na ’68 minder dan daarvoor, met albums als Muswell Hilbillies (1971), Lola Versus Powerman And The Money Go Round (1970) en Arthur (1969) regen ze de ene klassieker aan de andere.
En toen moest Preservation (Act 1) (1974) nog komen, het album dat voortborduurt op Village Green en waar een aantal van de hoofdpersonen van het album terugkeren. Time Song zou te beschouwen kunnen zijn als een outtake van dat album.
Village Green verschijnt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag als dubbel-cd, 5CD box set en als…11LP Box Set.
Tracklisting The Village Green Preservation Society (2CD):
CD 1:
- The Village Green Preservation Society (2018 Stereo Remaster)
- Do You Remember Walter? (2018 Stereo Remaster)
- Picture Book (2018 Stereo Remaster)
- Johnny Thunder (2018 Stereo Remaster)
- Last Of The Steam-Powered Trains (2018 Stereo Remaster)
- Big Sky (2018 Stereo Remaster)
- Sitting By The Riverside (2018 Stereo Remaster)
- Animal Farm (2018 Stereo Remaster)
- Village Green (2018 Stereo Remaster)
- Starstruck (2018 Stereo Remaster)
- Phenomenal Cat (2018 Stereo Remaster)
- All Of My Friends Were There (2018 Stereo Remaster)
- Wicked Annabella (2018 Stereo Remaster)
- Monica (2018 Stereo Remaster)
- People Take Pictures Of Each Other (2018 Stereo Remaster)
- Days (Mono Single Mix) [2018 Remastered Version]
- She’s Got Everything (Stereo Mix) [2018 Remaster]
- Mr. Songbird (Stereo Mix) [2018 Remaster]
- Wonderboy (Mono Single Mix) [2018 Remastered Version]
- Polly (Stereo Mix) [2018 Remastered Version]
- Berkeley Mews (Stereo Mix) [2018 Remastered Version]
- Rosemary Rose (Stereo Mix) [2018 Remastered Version]
- Misty Water (Stereo Mix) [2018 Remastered Version]
- Till Death Us Do Part (Mono Mix) [2018 Remastered Version]
CD 2:
- The Village Green Preservation Society (2018 Mono Remaster)
- Do You Remember Walter? (2018 Mono Remaster)
- Picture Book (2018 Mono Remaster)
- Johnny Thunder (2018 Mono Remaster)
- Last Of The Steam-Powered Trains (2018 Mono Remaster)
- Big Sky (2018 Mono Remaster)
- Sitting By The Riverside (2018 Mono Remaster)
- Animal Farm (2018 Mono Remaster)
- Village Green (2018 Mono Remaster)
- Starstruck (2018 Mono Remaster)
- Phenomenal Cat (2018 Mono Remaster)
- All Of My Friends Were There (2018 Mono Remaster)
- Wicked Annabella (2018 Mono Remaster)
- Monica (2018 Mono Remaster)
- People Take Pictures Of Each Other (2018 Mono Remaster)
- Lavender Hill (Mono Mix) [2018 Remastered Version]
- Rosemary Rose (Mono Mix) [2018 Remastered Version]
- Pictures In The Sand (Mono Mix) [2018 Remastered Version]
- Where Did My Spring Go (Mono Mix) ( 2018 – Remaster)
- When I Turn Off The Living Room Light (Mono Mix) ( 2018 – Remaster)
- Did You See His Name? (Stereo Mix) [2018 Remaster]
- Time Song (Monitor Mix – Stereo)
- The Village Green Preservation Society (Preservation Version – Stereo Mix) ( 2018 – Remaster)
- Picture Book / People Take Pictures Of Each Other (Preservation Version – Stereo Mix) ( 2018 – Remaster)
- Village Green Overture (Preservation Version – Stereo Mix) ( 2018 – Remaster)