×

Recensie

Roots

31 mei 2022

Sass Jordan

Bitches Blues

Geschreven door: Cis van Looy

Uitgebracht door: Stony Plain

Bitches Blues Sass Jordan Roots 3.5 Sass Jordan – Bitches Blues Written in Music https://writteninmusic.com

We leerden Sass Jordan in de jaren negentig kennen  met Racine, een naar de hardrock lonkend up tempo repertoire dat naadloos aansluit bij de rockende sound van de jaren zeventig met naast Stones en Faces invloeden van Bad Company waarbij naast een lood zware drumbeat gierende gitaren geenszins niet geschuwd worden. Dat genre lijkt geknipt voor de Canadese zangeres met dat rauw schurende timbre. Een kwarteeuw na dat officiële debuut  keerde  Jordan terug naar de begindagen met Racine Revisited.

“Still alive and well” schreeuwt Sass op orgeltonen en snoeiharde riffs in de opener, daar twijfelen we geen moment aan,het rocken zal nooit helemaal verdwijnen. Er is meer aansluiting bij de traditionele blues sinds het twee jaar geleden uitgebrachte Rebel Moon Blues. Bitches Blues is een tweede deel waarin de intrinsieke kracht van de bluessista’s, nog eens benadrukt wordt.

Na de bluesrock van de eerder vermelde openingssong, komen we via de interpretatie van Taj Mahal’s Chevrolet met opzwepende harmonica van bassist Steve Marriner en snerpende slides van Jimmy Reid, die samen met Chris Caddell gitaarpartijen aanlevert, bij de ‘real stuff’. De ongefilterde pianoblues van Even klinkt bijzonder aanstekelijk evenals  het op boogietonen geënte zelf gecomponeerde Still The World Goes Round dat wonderwel past bij bluesklassiekers zoals het ooit door Fred McDowell geïntroduceerde You Go To Move. Het overtuigt hier moeitellos op rudimentaire ritmiek en samenzang. Verrassend is de keuze voor Lowell George’s Sailin Shoes dat we ons eveneens in de interpretatie van Robert Palmer herinneren,het rinkelende pianoloopje trekt de aandacht.

Het van Milton Campbell afkomstige Ain’t No Big Deal On You werd destijds vereeuwigd door de ongenaakbare Freddie King, de zwiepende gitaar klinkt fraai met een geslaagde reconstructie van die typerende, vlijmscherpe sound. In het met opmerkelijke sitartonen ingeleide Change Is Coming duikt de harmonica weerom op vormt een tegengewicht voor de wat onheilspellende door broeierige slides gecreëerde soundtrack. Sass is helemaal klaar voor het podiumwerk.

 

 



  1. Still Alive and Well
  2. Chevrolet
  3. Even
  4. Still The World Goes Round
  5. You Gotta Move
  6. Sailin Shoes
  7. Ain’t No Big Deal On You
  8. Change Is Coming