×

Recensie

Roots

27 januari 2019

Sarah Louise

Nighttime Birds and Morning Stars

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Thrill Jockey

Nighttime Birds and Morning Stars Sarah Louise Roots 3 Sarah Louise – Nighttime Birds and Morning Stars Written in Music https://writteninmusic.com

Wow, wat past die zang van Daybreak eigenlijk zo mooi bij de sfeer die Sarah Louise hier op Nighttime Birds and Morning Stars probeert neer te zetten. Jammer dat het alleen bij de eerste track blijft. Sterker nog, bij het duo House and Land, samen met Sally Anne Morgan verzorgt ze wel grotendeels de vocalen. Die komen daar een stuk minder sterk over. Natuurlijk wordt de nadruk gelegd op het gitaarspel van deze uit Asheville, Noord Carolina afkomstige vingervlugge muzikant. Met dit talent wist ze hiervoor al op Field Guide en Deeper Woods indruk te maken. Nu maakt ze ook meer gebruik van de keyboard. Als er genoeg ideeën in je hoofd zitten, dan is het prettig als je deze zelf tot uitvoering weet te brengen.

Net als bij de albumhoes weet R Mountain het verlangen naar heldere warme zomernachten op te roepen. De sterren tellend totdat je duizelig van vermoeidheid in slaap dreigt te vallen. Door haar tokkelende gitaar te vervormen en de over gebleven ruimte in te vullen met een muzikaal mechanisch speelveld wordt er een kosmisch, bijna futuristische atmosfeer opgeroepen. De wereldvreemde tonen als een onverstaanbare buitenaardse taal van wezens welke vanuit de ruimte ons vriendelijk toe kijken. Bij Ancient Intelligence wordt zelfs nog meer gebruik gemaakt van verdwaalde aparte geluidseffecten. Langzaam bouwt ze op totdat er Spaanse flamenco achtige akkoorden op een dromerige manier ogenschijnlijk moeiteloos uit de gitaar getoverd worden. De kracht om het juist zo eenvoudig te laten klinken siert Sarah Louise. Als een laag overvliegende vliegtuig zoemen orgelklanken van Rime over mij heen, met de bijna sederende kalmte tot uitwerking. Het repeterende met de nodige dreiging opbouwende karakter van Swarming at the Threshold gaat over in een oorverdovend rommelig, maar toch nog aangenaam geheel. Al weet ze hier soms wel het randje op te zoeken. De mooie uitlopende soundscape maakt het af.

We dwalen af, van boven zijn de contouren van de Chinese Muur zichtbaar. De denkbeeldige  kolossale grens scheidende trappen wordt betreden. Een Oosterse wereld weerklinkt in Late Night Healing Choir. Woordloze zang in een soort van mediterende rol drukt de muziek naar de achtergrond, al neemt die op het einde als een lange krachtige ademhaling het over van de vocalen. Een kakofonie aan versnelde klanken roept een averechts effect op. Alsof een overspannen sitar speler aan het werk is bij Chitin Flight. De als rustgevende mantra bedoelde klanken overtuigen niet. Dat de kwaliteiten van Sarah Louise niet altijd resulteren tot een goede song is pijnlijk duidelijk. Eentonig gepingel als slagen van een klok die verschrikt stil blijft staan. De zang bereikt een opera achtige hoogte om dan langzaam met een paar stoere gitaar akkoorden af te sterven. Het traag opbouwende titelstuk Nighttime Birds and Morning Stars gaat helaas verder op deze lijn. Krampachtig wordt de gitaar bespeeld alsof er een Aziatische fanfare rammelend aan het werk is, al zijn de blaasinstrumenten vervangen door slaginstrumenten. De vredige New Age drone die volgt wil mij niet bekoren. Wat doelloos vervuld deze de ruimte als een uitgetrokken elastiek waar de rek er helemaal uit is. Sarah Louise probeert een nieuwe invulling aan haar geluid te geven, wat zeker lukt, al wordt het resultaat er niet mooier op.



  1. Daybreak
  2. R Mountain
  3. Ancient Intelligence
  4. Rime
  5. Swarming at the Threshold
  6. Late Night Healing Choir
  7. Chitin Flight
  8. Nighttime Birds and Morning Stars