×

Recensie

Roots

13 februari 2011

R.B. Morris

Spies Lies And Burning Eyes

Geschreven door: Norbert Tebarts

Uitgebracht door: Rich Mountain Bound

Spies Lies And Burning Eyes R.B. Morris Roots 4 R.B. Morris – Spies Lies And Burning Eyes Written in Music https://writteninmusic.com

Als John Prine je ontdekt, dan moet je wel wat in je muzikale mars hebben. Als Lucinda Williams je de grootste onbekende liedjesschrijver van het land noemt, dan moet je wel wat in je muzikale mars hebben. En als Steve Earle beweert dat je de reden bent dat hij poëzie schrijft, dan moet je wel wat in je muzikale mars hebben. Alle drie gelden voor R.B. Morris, waarmee het natuurlijk onmogelijk wordt om te ontkennen dat hij wat in zijn muzikale mars heeft. Zijn klasse laat hij opnieuw horen, nu op zijn album Spies Lies And Burning Eyes.

Voor een belangrijk deel gaat dat over zijn verblijf in Europa. En ja hoor, ook ‘wij’ zijn vertegenwoordigd. Al aan het begin van het album zingt hij over onze hoofdstad: “Amsterdam is fading, but I’m really not ready to go.” Het nummer heeft een prachtige tekst, op een mooie, melancholische mix van country en folk, gebracht met een indrukwekkende, ongepolijste zang. Een nummer dat de toon zet voor wat nog komen gaat. Qua tekst althans, want het is een mooie vertelling zoals Morris dat zo goed kan. En waarmee dit album dan ook vol staat.

Muzikaal gaat de man uit Knoxville, Tennessee nog veel verder. Reken niet alleen op ingetogen ballads, verwacht ook knallende, funky, rockende nummers met vervormde gitaren, die alle kanten opgaan, behalve die kanten die je verwacht.

Om te proberen dit uit te leggen met een ooit eens gemaakte vergelijking: de muziek van R.B. Morris wordt ook wel een kruising genoemd van een landelijke Tom Waits en een stedelijke Woody Guthrie. Een bijzondere typering, maar als je luistert naar dit album besef je pas hoe raak die is.

Dat maakt Spies Lies And Burning Eyes niet geschikt voor iedereen, je moet zeker open staan voor Morris’ experimentele kanten. Aan de andere kant: lukt dat niet, dan blijft er toch nog meer dan genoeg toegankelijk moois over.

Zoals het album bijvoorbeeld eindigt. En nee, dan hebben we het niet over alleen het laatste nummer, maar over de laatste drie: That’s How Every Empire Falls, Then There Is A City en Plato’s Perfect World zijn werkelijk tranentrekkend mooi, zowel muzikaal als tekstueel. En in de stijl waarmee Morris het album begon: die melancholische mix van country en folk. Liefhebbers van Bob Dylan, Tom Petty maar ook Dayna Kurtz, die zullen hier meer dan vrolijk van worden.

Komende lente komt R.B. Morris weer naar Europa, om het album te promoten. Exacte data zijn er nog niet, maar zowel op schijf als op het podium is hij iemand om zeker naar uit te kijken.



  1. Amsterdam
  2. Big Wheels/Vowels
  3. I Left A Blue Shirt In Paris
  4. Spy In My Brain
  5. Father Fisheye
  6. Buddha In European Clothes
  7. Vertical Horizons (The Irish Sea)
  8. Regarding Emily
  9. Child
  10. That's How Every Empire Falls
  11. Then There Is A City
  12. Plato's Perfect World