Phyllis & Jason Romero
Sweet Old Religion
Wat zou het zonde zijn voorbij te gaan aan Sweet Old Religion, het nieuwe album van het Canadese duo Pharis & Jason Romero. Vrijwel meteen valt de opmerkelijke overeenkomst met David Rawlings/Gillian Welch op. Maar wie verder kijkt en luistert, ontdekt vast een absolute prachtplaat die alle steun kan gebruiken.
Het duo is helaas niet zo bekend. Nochtans behaalde hun vorige album een Juno award. Hun rootsy songwriting heeft raakvlakken met erg uiteenlopende bronnen zoals jazz, blues en country. Ook dat versterkt de notie dat het duo duidelijk kennis daarvan heeft, maar die ook in de praktijk weet om te zetten. Nochtans steunt het album in sterke mate op loepzuivere close harmony vocals, al is het gitaarspel van Jason Romero een attractie op zichzelf.
Aardig is dat Sweet Old Religion een heel optimistisch geluid laat horen (o.a You Are The Best Thing). Religie wordt vaak beschouwd als negatief, maar hier is het zowaar een (bitter)‘zoet’ gegeven. Neem de opener en titeltrack die gelijk al een goede impressie geeft van het album. Heerlijk rustiek gitaarspel, prachtige vocals en een song die lange tijd heeft kunnen rijpen alvorens hier een bestemming te krijgen. Ook verderop blijkt hoe het Canadese duo de tijd nam om met een aantal bevriende en fijnbesnaarde muzikanten deze prachtplaat in elkaar te boksen.
Het wat aan The Band, Wilco en Ryan Adams (in zijn Whiskeytown dagen weliswaar) verwante groepsgeluid is diep geworteld in folk en americana, met instrumenten als baritongitaar, fiddle, mandoline en pedal steel. Al is het dus wel degelijk de interactie tussen opgewekte snaarinstrumenten en close harmony die hier sterk de zaak maakt, naast een focus op het verhalende. Je merkt zo de hang naar het verleden (Old World Style, Age Old Dream,..), maar ergens zijn de liedjes die ze hier brengen tijdloos. Misschien wel een van de meest pakkende songs op het album is You Are A Shining Light, opgedragen aan een goede, recent heengegane vriend van hen.
Daarnaast merk je ook hoe de composities ontstaan uit het dagelijkse leven. The Salesman bijvoorbeeld, over de noodzaak te ontsnappen aan de talloze commercials op de televisie. Of een thema zoals het familieleven (afsluiter Babes, Mothers & Fathers). Tussen de regels door lees je het wedervaren van de Romero’s die zich volop laven aan het werkmansleven en de buitenlucht. Sweet Old Religion voelt in wezen aan als een zalig zondags album dat Emmylou Harris op een of andere manier links liet liggen. Laat het u niet overkomen. Prachtplaat!