×

Recensie

Pop

16 augustus 2022

Panda Bear & Sonic Boom

Reset

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Domino

Reset Panda Bear & Sonic Boom Pop 3.5 Panda Bear & Sonic Boom – Reset Written in Music https://writteninmusic.com

Peter Kember en Jason Pierce zullen altijd in een adem met Spacemen 3 genoemd worden, al is dit psychedelische spacerock gezelschap alweer ruim 30 jaar non-actief. Jason Pierce maakt een indrukwekkende doorstart met Spiritualized en verrast dit jaar nog met de vijf sterrenplaat Everything Was Beautiful. Peter Kember alias Sonic Boom herdoopt zichzelf in het druggy elektronische All Things Being Equal, waarbij hij de indruk wekt dat hij zichzelf net iets te lang onder water houdt. Een trip naar een universeel onbereikbaar sterrenstelsel, waarvan Peter Kember de enige inwoner is. Dit komt nooit meer goed. Maar dan verschijnt dit jaar het hergeprogrammeerde Reset, een voortzetting van de Panda Bear (Noah Lennox) samenwerking welke in het verleden al Tomboy en Panda Bear Meets the Grim Reaper opleverde. Ook Panda Bear heeft niet stil gezeten, en brengt eerder dit jaar met Animal Collective het natuur helende mediterende Time Skiffs uit.

Reset gaat terug naar de oorsprong van de rock and roll welke op The Day The Music Died eindigt. Niet op 3 februari 1959, als Buddy Holly en Ritchie Valens bij een vliegtuigongeluk om het leven komen, maar een jaar later op 17 mei 1960 als Eddie Cochran zichzelf dood rijdt.Figuurlijk gecrasht tegen de onvermijdelijke wall of sound. Met het postuum uitgebrachte Three Steps to Heaven gaat Reset van start. Sonic Boom fileert deze memorabele albumtrack tot Gettin’ to the Point, de wezenlijke oeraftrap.Reset is een duizelingwekkende Whirlpool worsteling, kopje ondergaan en weer boven komen drijven. Het The Beach Boys verhaal gevat in een negental therapeutische flashbacksongs uit het verleden. Surfend de golven trotserend, het ultieme strandgevoel en de terugval in verdwalende psychedelica. Genialiteit versus speelplezier met sprankelende gedateerde echo’s.

Livin’ in the After leent Save the Last Dance for Me van The Drifters en maakt er een eigentijdse fifties klassieker van. Alsof het nooit anders is geweest. Het ruwere Go On spaced er op los. Give it to me vragend, platenmaatschappijen die zich als geldgieren opstellen. Het hardwerkende gezwoeg zalft de geopende handen om het grote kapitaal binnen te halen. Afgedwongen, verslaafd smekende naar die trippende beats. Afhoudend, dan weer vierend, dan weer terugtrekkend. Rock avant la lettre, herbruikbaar afval uit het verleden recyclet tot hedendaagse elektro noise. Garage thrash gekte met die diepzware Ramones vocalen in het manisch gestoorde Everything’s Been Leading to This eindspel.

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. Noah Lennox brengt Peter Kember down to earth, en laat hem spelen met de beginselen van de populaire rockmuziek, welke nog uit de jaren vijftig dateren. Geen kleurrijk opgeklopt klankentapijt, maar juist eenvoudig folky met ingehouden gekte. Zomers, doordat het tweetal naar Portugal verhuist is, hangt er een voelbare zonnesteek koortsige loomheid over Reset heen. De aarde ligt bereikbaar binnen het gezichtsveld, maar zoals het voormalige Spacemen 3 maatje Jason Pierce het zou verwoorden; Ladies and Gentlemen We Are Still Floating in Space.



  1. Gettin’ to the Point
  2. Go On
  3. Everyday
  4. Edge of the Edge
  5. In My Body
  6. Whirlpool
  7. Danger
  8. Livin’ in the After
  9. Everything’s Been Leading to This