Kristina Stykos
Horse Thief
Vanuit haar thuisbasis in Vermont werkte Kristina Stykos al eerder solo- en muzikale projecten voor andere muzikanten uit die op haar persoonlijke platenlabel Thunder Ridge Records werden uitgebracht.
Wyoming Territory vormde een mooie soundtrack bij de adembenemende weidse panorama’s in outlawland. Dertien nieuwe songs werden opnieuw ingespeeld in haar eigen opnamestudio waar ze als klankingenieur en producer actief is. In de door zonne- en windenergie aangedreven Pepperbox Studio legde ze nagenoeg in haar eentje de instrumentatie vast, sporadisch ondersteund door de fiddle van Patrick Ross en andere gastmuzikanten.
Bij de op verhitte fiddlertonen galopperende opener Horse Thief kan je je moeiteloos taferelen uit het ooit zo wilde Westen voor de geest halen maar ook deze folkrocker heeft zoals de meeste songs een universeel karakter.
Al dan niet autobiografische, immer beklijvende ontboezemingen over relaties en vooral over de problemen en breuk met geliefden zoals It’s Over. Heart in The Wreckage noopt evenmin tot enige uitbundigheid. In het op een dartele rapstructuur uitgebouwde Me, Myself and Moi huist een gezonde dosis humor en zelfrelativering. In Let It Run en You’ll Never Love Me klinkt het rauwe parlando bitterder. Het door bluesy elektrische piano aangedreven Talk To Me is een wanhoopskreet en het met galmende gitaartjes When You Love Someone herinnert enigszins aan de benadering van Patti Smith. Kortom een emotionele rollercoaster die fraai luisterwerk oplevert.
Het afsluitende luik is milder van toon met een dromerig Human of Peace terwijl de in een langoureuze jazzy afterhours sfeer gehulde pianoballade As If Tears Could Say en het aansluitende, instrumentale Remembering in verstilde grandeur afsluiten.