Jeff Talmadge
Sparrow
Hij had al eerder enkele langspelers uitgebracht, Sinds hij in 2000 zijn bezigheden als advocaat stopzette en vanuit Austin naar Atlanta verhuisde focuste Jeff Talmadge zich volledig op zijn songwerk. Dat kwam terecht op werkstukken die via het Corazonglabel de weg naar passages op Nederlandse podia openden. Dat is ondertussen een tijdje geleden, met het recentste, uit 2003 daterende Kind Of Everything debuteerde hij op Berkalin Records.
Het afgelopen decennium doken songs van Talmadge sporadische op bij bevriende artiesten zoals Jaime Michaels Michaels en Jim Patton die met zijn vrouw Sherry Brokus een folkduo vormt. Die muzikanten zaten mee aan de schrijftafel bij enkele songs op Sparrow.
Naast de begeleiding van Talmadges sprankelende akoestische gitaarakkoorden zorgen co-producers J. David Leonard en Bradley Kopp voor elektrische accenten en avontuurlijke percussie maar dat gebeurt uiterst spaarzaam en behoedzaam. De parlandozang van Talmadge krijgt volop ruimte vanaf Hurricane, dat naar de kindertijd aan de kustlijn van Texas refereert. De voorliefde voor de natuur klinkt ook door in The Sound of Falling Snow en de dromerige titelsong met een eenvoudige huismus in de hoofdrol, die overigens met een fraaie, gestileerde tekenig van Rob Cordes de cover siert.
In het met de hulp van met Patton en Steve Brooks gecomponeerde Devil’s Highway worden we met de harde realiteit van het leven geconfronteerd. De verhalen wellen ogenschijnlijk spontaan op en het wat verweerde aangenaam zachte zangstemtimbre nodigt telkens uit voor een nieuwe luisterbeurt. Luister maar eens naar het met cello gelardeerde Night Train from Milan of het op fingerpicking kabbelende Little Speck of Dust over de Dustbowl.
Weergaloze countryfolk die lijkt weggelopen uit lang vervlogen tijden zoals het prachtige Maybe Next Year en de melodieuze, woordeloze instrumentale afsluiter Top of the Hour illustreren.