Bill Callahan & Bonnie Prince Billy
Blind Date Party
Het begon als tijdverdrijf tijdens de verlammende isolatieperiode door de Covid pandemie. Bill Callahan en Will Oldham alias Bonnie Prince Billy zaten werkloos thuis zonder enig vooruitzicht op podiumwerk. Gelukkig was de creativiteit niet stilgevallen. In samenwerking met platenfirma Drag City besloten ze bevriende muzikanten te mobiliseren voor een nieuw project. De gerenommeerde singer-songwriters werkten overigens al eerder samen. Tijdens de lockdown rijpte het idee om eens aan de slag te gaan met songmateriaal van anderen. De inbreng van een uitgebreide lijst van gastmuzikanten is al even gevarieerd als het repertoire.
De selectie begon vorig jaar en de songs werden druppelsgewijs losgelaten. Op Blind Day Party vind je negentien covers terug telkens door Callahan en Oldham van een persoonlijke input voorzien. De gastmuzikanten spelen daarbij een niet te onderschatten rol. De openingssong Blackness In The Night stamt uit de beginperiode van Cat Stevens, met toetsenspel van de Iraans-Amerikaanse AZITA krijgt dit nummer uit de jaren zestig een experimenteel randje. Die link met elektronica vinden we eveneens terug in Losin’ Love dat met hulp van Six Organs Of Admittence tot stand kwam een door Oldham gecomponeerde track. Op zijn beurt leverde Callahan Our Anniversary aan en dat wordt bedacht met een ruige gitaarbehandeling van Dead Rider.
In Lou Reed’s Rootop Garden creëren percussie en de luit spelende Griek George Xylouris een bijzondere Oosterse sfeer. De zwoele swingende jazz van Steely Dan’s Deacon Blues balanceert hier op subtiele akkoorden van Bill McKay die Callahan’s warme bariton ondersteunen en met David Pajo wordt een warm Tex Mex sfeertje gecreëerd in I Love You van Jerry Jeff Walker. Billy’s oude compagnon Matt Sweeney duikt op in het van Hank Williams Jr geleende OD’d in Denver. De muzikale ontmoetingen resulteren bijwijlen in chaotische passages, zoals het met Mick Turner opgevoerde Sea Song.
Naast het donkere The Night of Santiago dat Leonard Cohen nog samen met zoon Adam registreerde, vinden we hier fijne Lowell George stuff uit de begindagen van Little Feat terug in een tedere reprise met Meg Bird. De Schotse folkman Alasdair Roberts werd uitgenodigd voor de countrygospel van I’ve Made Up My Mind en de uitvoering van Night Riders Lament, een Westernsong inclusief jodel outro waarin Cory Hanson opduikt, werd geïnspireerd door Suzy Boguss versie.
Lost In Love van Air Supply werd ooit succesvol gecoverd door de Griekse nachtegaal Demis Roussos, het sobere duet met Emmet Kelly is daarop gebaseerd maar in een folk getinte associatie getransformeerd Evenmin voorspelbaar is de keuze voor Wish You Were Gay van Billie Eilish de combinatie met Sean O’Hagen klinkt nog bevreemdender.
Deze muzikale blind date levert weliswaar mooie momenten op maar komt helaas nergens in de buurt van het duizelingwekkende niveau van het vintage solowerk van Bill Callahan en Bonnie Prince Billie. De heren hebben zich ongetwijfeld geamuseerd met dit niet onverdienstelijk nevenproject, nu is het uitkijken naar nieuw ‘regulier’ werk.