Bargou 08
Targ
Een vergeten plaats ergens in het bergrijk gebied tussen noordwest Tunesië en de grens met Algerije die op de wereldkaart aangeduid staat als de Bargou vallei. Daar ligt de oorsprong van dit album. Weg van de ogen van de wereld die op Trump en Brexit gericht zijn begon muziekliefhebber Nidhal Yahyaoui, gesteund door producer en toetsenist Sofyann Ben Youssef, aan de opdracht om de rijke Bargou cultuur te documenteren. Hij wilde immers dat het muzikale erfgoed van zijn dorp en thuisland niet verloren zou gaan. Talloze traditionele liederen, zowel oud als nieuw, vinden op Targ (een mengeling van Arabisch en Berbers) eindelijk hun plaats.
En wie beter dan het roemruchte, door Chris Eckman (Walkabouts, Dirtmusic) aangestuurde Glitterbeat Records om dit materiaal eindelijk een meer dan terechte plaats in de muziekbusiness te geven. En zo is Targ een zoveelste pareltje in de steeds uitdijendere catalogus van het label ; een van de weinige die zich oprecht bekommeren en hun nek uitsteken voor minder vanzelfsprekende en minder gemakkelijk te marketen releases. Daarom ook ruimen we graag plaats voor dit door Jerome Patricia opgenomen album waarop het proces van jaren werk eindelijk een concrete vorm krijgt.
Al van jongsaf aan verzamelde Yahyaoui songs uit de hele streek, ook al bekommerde niemand zich er eigenlijk om. Hij luisterde naar de vrouwen en wijze ouderen en leerde zichzelf de talloze variaties op de niet zelden stokoude traditionele songs.
Hij recruteerde de Bargou 08 band, die het haast uitgestorven populaire lied uit de Bargou regio op geweldige wijze tot leven brengt als een soort tegengewicht voor het verlies aan culturele identiteit in de hedendaagse Arabische regio. Of zoals de ondertitel aangeeft: ‘Front Musical Populaire’. Om dat werk uit te voeren, zocht zanger en luitspeler Yahyaoui muzikanten die het via jaren veldwerk bekomen repertoire, vaak enkel mondeling bewaard, aankonden en die ervaring hadden met het bespelen van instrumenten als de gasba en de zokra naast drums, percussie, rietinstrumenten en synths.
Samen met hen en producer Ben Youssef bokste Yahyaoui dit erg aanstekelijke album in elkaar. Erg belangrijk om aan te geven is dat de opnames ook in de regio zelf plaatsvonden, zodat de inbreng van de lokaal gerecruteerde muzikanten en de samenwerking met westerse muzikanten in het opnameproces maximaal rendeerde. En dat vertaalt zich ook op dit album, dat zich deels beroept op folkloristische traditie, maar even goed een steen verlegt in de van hypes vergeven muziekbusiness.
Het is behoorlijk lastig om er hoogtepunten zoals het door een pittige drive gekenmerkte Mamchout uit te halen, maar de in wezen erg bezwerende Noord-Afrikaanse folkrock/trancegroove (met Moogs, fluit en percussie) die Bargou 08 hier presenteert, slaat wonderwel aan. Targ is er vooral voor avontuurlijk ingestelde muziekfans die verder willen en durven luisteren. En als erg belangrijke bonus is er het gegeven dat een lokale orale traditie nu eindelijk bewaard is gebleven.