8. Hidden Treasures
  9. A Current Peace Of Mind
  10. Behind The Curtains
  11. Streets Of Kyiv
  12. Furet
  13. How Could It Be

Ruim een jaar nadat hij zijn succesvolle album Being uitbracht, doet de zeer talentvolle Noorse pianist Eyolf Dale Nederland aan met een tweetal concerten. Dale komt uiteraard met zijn nieuwe trio, waarin twee grote namen van de Noorse jazzscene deel van uit maken: Per Zanussi op contrabas en Audun Kleive op drums. Het eerste concert vond afgelopen vrijdag plaats in het Bimhuis in Amsterdam en een dag later, op 2 april, zijn ze te horen in Paradox in Tilburg. Van dat laatste concert zijn we getuige op een hele koude zaterdagavond, die veel meer aan de winter doet denken dan aan de lente. Maar in Paradox straalt Dale één en al warmte en energie uit, waarmee dat koude gevoel verdwijnt als sneeuw voor de zon.

De jongere Dale was al heel lang bewonderaar van zijn trio-genoten Zanussi en Kleive, zo vertelt hij ons. In zijn late tienerjaren en tijdens zijn eerste gigs vonden al de eerste ontmoetingen plaats met zijn kompanen. Met Kleive speelde hij voor het eerst met de Scheen Jazz Orchestra, dat resulteerde in het album Commuter Report. Ze leerden elkaar gedrieën goed kennen in de formatie met het gelijknamige album Wolf Valley  Allereerst voelde Dale er weinig voor om in de standaard triobezetting te gaan spelen, maar gaandeweg ontdekte hij de behoefte aan meer individuele vrijheid, de wens om meer te improviseren en zo is het huidige trio geboren uit het grotere en eerder genoemde ensemble. “But, at some point the sound and approach appeared, together with Per and Audun. Then, we found out that this is something we had to pursue.”, aldus Dale, die naast dit trio ook werkt als componist en begeleider van de Noorse tuba speler Daniel Herskedal.

In Tilburg opent het trio met het nummer dat ook beginnummer is op het album Being, te weten The Lonely Banker. Het thema van de compositie wordt strak ingezet, met harde tromslagen, vaste bastonen en de sprankelende melodielijn van Dale op de vleugel. Verrassende klankcombinaties volgen elkaar snel op, in een opvallend helder en transparant samenspel, waarbij de leden van het trio zeer geconcentreerd op elkaar letten. De schilderachtige en fabelachtige techniek van Kleive valt op, naast de enorme dynamiek in het spel van alle drie, waarbij regelmatige volumewisselingen tot snel wisselende sferen en verrassingen leiden. Het stuk gaat bijna ongemerkt over in Fast Forward, Peace Of Mind, dat eveneens van het album Being afkomst is. Met polyritmische elementen, blue notes en prachtig akkoordwerk, worden we meegenomen in een veelzijdig en licht melancholiek thema dat een diepe gevoeligheid uitstraalt.

Dale vertelt ons na het concert over zijn nieuwe komende album waaraan hij en het trio de laatste zeven maanden gewerkt hebben, door het ontwikkelen van nieuwe ideeën en repertoire. Dit kwam de laatste weken pas echt tot leven in studio sessies en vorige week zijn de opnames uitgevoerd in de Oslo Concert Hall. Dale voelt dat de concerten na Being hebben bijgedragen aan het verder ontwikkelen en vormgeven van de sound van het trio, waarbij het nog dynamischer en energieker is geworden, zoals bij de live-optredens. Dat belooft heel wat voor het album dat begin volgend jaar uit zal komen bij Edition Records. In Paradox worden we getrakteerd op enkele nieuwe nummers ervan, waaronder The Wayfarer. Met een minimalistische getint thema in het intro en wederom het schilderachtige polyritmische werk van Kleive worden we meegenomen in een sprankelende atmosfeer. De delicate bastonen van Zanussi en het verfijnde kleurrijke ritmewerk van Kleive worden doorspekt met het heldere en warme virtuoze toetsenspel van Dale. Het publiek reageert razend enthousiast. Dit belooft heel wat voor het komende album.

De bijzonder sympathieke Dale geeft complimenten aan het in zijn ogen fantastische publiek en zo draait hij met zijn bescheidenheid de rollen om, het is Dale zelf die complimenten verdient voor zijn prachtige composities en spel! Ook met het volgende nummer luisteren we een beetje in de toekomst. Want ook After The Party staat op de lijst van het nog te verschijnen album, waarvan op dit moment de titel nog niet bekend is, laat Dale ons weten. Maar de kennismaking met het nieuwe werk van Dale overtuigt. Dale en Zanussi spelen samen in een perfecte timing. De compositie begint als een ballad, maar gaande weg wordt het dynamischer en komt er meer spanning in het stuk. Met Northern Brewer keren we in een snelle tred terug naar het huidige album en proeven we opnieuw het ogenschijnlijke gemakkelijke en vingervlugge spel van Dale. Sprankelend als de bubbels in het bier, wat de titel van dit nummer uitdrukt. Nog een paar geweldige nummers volgen, zoals het meer melancholische Forward From Here en de nieuwe compositie Woodland Walk, met rustige bas beats, in een gestaag tempo en een speelse melodielijn. In A Current Peace Of Mind horen we syncopische accenten en wat dissonante tonen die de spanning verhogen, als opmaat naar Behind The Curtains, waarin een creatieve explosie, met vrije improvisatie, leidt tot een climax. Ook die stukken mogen we verwachten op het nieuwe album.

Dat de oorlog in Oekraïne artiesten niet onberoerd laten zagen we al tijdens recente concerten van o.a. Jakob Bro en Simin Tander. Dale is zeer getroffen door wat er in Oekraïne gebeurt, zegt hij ons. Hij heeft een band met zowel de Russische als Oekraïne muziek. Een van zijn belangrijkste leraren was Russisch-Oekraïens en hij heeft getoerd in Rusland, waar hij niet gauw meer verwacht te komen. Wat er nu in de wereld gaande is volgt op een periode waarin corona hem dwong tot veel thuiswerk en waarbij hij het spelen voor publiek moest missen. Nu dat weer kan, leven we met oorlog en vele slachtoffers op een afstand van anderhalf uur vliegen van ons. Deze situatie heeft hem geïnspireerd tot het schrijven van het nummer Streets Of Kyiv, met een lyrisch en gevoelig thema, dat langzaam in lagen verder wordt opgebouwd en waarin we ons proberen in te voelen in de gehavende geest van Oekraïne. Na dit moment van bezinning vervolgen we met het laatste reguliere nummer van de setlist en dat is met Furet een stuk van het project Wolf Valley. Het publiek reageert geheel terecht met een staande ovatie en dus worden we getrakteerd op een encore met het mooie How Could It Be, dat ook het sluitstuk is van het album Being en ons aan het einde van een geweldige muzikale avond meeneemt in prachtige ritmes, een heerlijke dynamische tred en een melodielijn die associeert met tederheid.
Dale laat in een pakkende show zien hoe hij beschikt over virtuoze creativiteit en techniek en hij is er in geslaagd met de routiniers Zanussi en Kleive een toptrio neer te zetten, waar we nog heel veel van hopen te horen!

1. The Lonely Banker
  2. Fast Forward, Peace of Mind
  3. The Wayfarer