×

03 december 2014

Superbe Daan in Maastrichtse Muziekgieterij

Geschreven door: Ron Loontjens

Label: PIAS

De Muziekgieterij in Maastricht heeft een goede neus voor Vlaamse artiesten. Daarbij leeft de nieuwe “Sound of Belgium” nogal in Maastricht en omgeving. Zo stond op 25 november weer een fantastische Vlaamse act op het podium van de Muziekgieterij. Daan!!

Daan, de vlaamse Serge Gainsbourg en zijn muze, drumster Isolde Lasoen. Mystiek romdom Daan, rondom het fabuleuze nieuwe album Le Franc Belge. De man die ieder album volledig anders in elkaar zet. Een duizendpoot. Gestoken in zijn rode pak trapt hij direct af. Vol enthousiasme gestart met zijn intiemere chansons van het album Le Franc Belge. Misschien gedurft maar…. de dynamiek van de muzikanten slaat direct over op het publiek. Met natuurlijk de dames die smachtend richting Daan Stuyven loerden.

Beginnend met drie personen op drum, gitaar en cello op het podium heeft concert het in eerste instantie een intieme sfeer. En heeft Daan daar niet een standaard met teksten staan. Zijn hulpmiddel voor de franstalige teksten. Het hoort er gewoon bij.  De grote charmeur Daan speelt met het publiek. Songs met zijn zwaardere donkere zoetgevooisde stem afgewisseld met toevoegingen van de fragiele stem van Isolde Lasoen.

Icon wordt ingezet en de zaal ontploft. De perfecte katalysator. Alsof dat nodig is bij de rest van de songs. Zo ook bij het irrelevante Irrelevant. Alles is los. Isolde Lasoen kruipt achter haar drumkit vandaan en zingt als de muze van Daan mee met Swedish Designer Drugs. Dit is geen chemie meer, dit zijn vonken. Het lijkt potdorie wel of Serge Gainsbourg en Jane Birkin op het podium staan.

Als toegift onder andere het instrumentale Housewife. Meer moet dat niet zijn.