12. Custer
  13. Sulfur
  14. All Out Life
  15. Duality
  16. Spit It Out
  17. Surfacing

In navolging van het zeer succesvolle stadion verhaal van Rammstein dit jaar zou zomaar Slipknot de volgende metal band zijn die dat kan flikken. Voor ruim 70.000 man voor het hoofdpodium lieten ze in Quebec alvast horen en zien er absoluut klaar voor te zijn.

Het grote podium zag er indrukwekkend uit. Met de drums op een verhoging in het midden en twee percussionisten nog in lange stellingen daar nog eens als armen omheen. De band stond frontaal op het podium waarbij de ontploffingen en vuurkanonnen steeds achter hen het werk bleven doen. Een geweldige lichtshow maakte de show compleet.

Hun nieuwe album We Are Not Your Kind staat op uitkomen op 9 augustus dus het concert van Slipknot op Quebec Summer Festival kwam exact op het juiste moment. En hoewel de set vooral uit klassiekers bestond was het duidelijk dat Slipknot als podiumact blijft doorgroeien en zonder problemen hun populariteit weet vast te houden.

Dat rock en metal in Canada optimaal leeft werd vanavond weer eens heel goed duidelijk. Het toegestroomde publiek was met (voorprogramma’s) Light The Torch en Killswitch Engage al flink op stoom gebracht maar met de openingstonen van People=Shit ging het pas echt los. 70.000 mannen en vrouwen compleet uit het dak en vol in beweging. Alles letterlijk meezingend en vol op de zware beat meebewegend.

Slipknot speelde een, zoals we van ze gewend zijn, donderend harde set die met een geweldig geluid naar het publiek werd gebracht, waardoor elk element binnen het volle geluid van de band optimaal naar voren kwam. Een ware geweldenaar achter de mengtafel dus. En met dat goede geluid kwam de band bij het publiek ook extra hard binnen. De band en vooral zanger Corey Taylor dreven het publiek geweldig op en gaven alles wat ze hadden.

Naast klassiekers als (sic), Psychosocial, The Heretic Anthem en setafsluiter Duality, was natuurlijk ook de nieuwe single Unsainted al in de set opgenomen en kon op net zoveel enthousiasme rekenen als het meest vermaarde werk van de band. Nou ja wat wil je ook, sinds het uitkomen van de video op 16 mei is de video al ruim 33 miljoen keer (!!!) bekeken. Een goed voorteken voor als het nieuwe album gaat uitkomen.

Met verpletterende versies van Spit It Out en Surfacing in de toegift kon het publiek na bijna twee uur met een heel brede glimlach naar huis. Slipknot in deze vorm is absoluut klaar elke stadion te veroveren. (Wij mochten via een speciale ruimte even met een baklift de lucht in om het podium van afstand te zien en werden, vanuit de lucht, helemaal weggeblazen door de grootsheid en omvang van het spektakel).

1. People=Shit
  2. (sic)
  3. Get This