×

28 september 2010

Sleepytime Gorilla Museum Live P60

Een passender voorprogramma kon het publiek zich volgens mij niet wensen. De prettig gestoorde muzikanten van Vurdalak zorgden voor een aparte sfeer met hun folk georiënteerde en verder redelijk ondefinieerbare muziek. Een futiele poging om het toch te omschrijven eindigt in een lange rij muziekstijlen, waardoor het statement zelf eigenlijk niets meer zegt. We laten daarom maar “the music do the talking” en kijk maar even op YouTube of het you bevalt! Mij beviel het in ieder geval en voor vijf euro is hun CD zo aangeschaft.

sg-violinEn na dit muzikaal vertier was het de beurt aan Sleepytime Gorilla Museum. De band is in 1999 opgericht en komt uit Oakland, Californië. “Het publiek bij hun eerste optreden op 22 juni van datzelfde jaar bestond slechts uit een bananenslak (Ariolimax dolichophallus). De volgende avond trad de band voor het eerst op voor een menselijk publiek” (Wikipedia). Om maar even het beeld aan experimentele progressiviteit te schilderen. Er zijn veel bands die zich progressief noemen, maar het nivo van SGM bij lange na niet halen. Ik zou hun muziekstijl willen omschrijven als avant-garde fusion. Dat lijkt mij de minst beperkende en minst stigmatiserende term.

Dit muzikale vijftal verscheen gisteren op het podium gehuld in zwarte jurken van een model dat het enige vrouwelijke bandlid Carla Kihlstedt nog het minst stond. Met geschilderde gezichten werd de sfeer nog verder vervreemdend gemaakt. De muziek die die avond gespeeld werd bevatte veel afwisseling. Van extreem harde punkachtige metal tot lichte klassiek getinte klanken en vrijwel alles er tussenin. Dit zorgde voor een ontzettend dynamische show met een hoogst vervreemdend karakter. De frontman Nils Frykdahl zorgde voor wat lachwekkende opvulling tijdens de intermezzi door onder andere te verwijzen naar een dagje Apenheul.

Zowel Sleepytime Gorilla Museum als Vurdalak zorgden voor een geslaagd concertavondje. Deze bands hebben eens te meer duidelijk gemaakt wat progressieve muziek is. De omlijning van dit muziekgenre verandert in de tijd, aangezien het enige wat telt de vooruitstrevendheid van de muziek is.