19. Absent Friends
  20. Working Day Is Done
  21. Philip and Steve’s Funeral Removal Company
  22. Your Daddy’s Car
  23. Songs of Love
  24. Tonight We Fly

Met Office Politics bracht The Divine Comedy begin dit jaar wederom een erg goed en aanstekelijk album uit. Natuurlijk waren we benieuwd hoe de songs van dat nieuwe album live zouden klinken. We kwamen er al snel achter dat een maandagavond in Paradiso met The Divine Comedy het allerbeste begin van de week is.

Met een vijfkoppige band (bassist, gitarist, drummer en twee man achter keyboards) had Neil Hannon, zanger en muzikaal architect van de Divine Comedy en vanavond voorzien van een opvallend oranje pak (speciaal voor de gelegenheid aangetrokken!), wederom een geweldige band bij elkaar. Zowel multi-instrumentaal als multi-vocaal.

Het was een avond waarop Hannon besloten had om, naast songs van het nieuwe album, weer eens optimaal kennis te laten maken met het rijke Divine Comedy oeuvre. En wat een overweldigende catalogus heeft hij toch opgebouwd en hoe divers in muzikale stijlen ook. Wat een prachtig oor voor meesterlijke melodielijnen en onverwachte en rijke arrangementen heeft Hannon toch.

De aftrap met Euro Pop en Queue Jumper was aanstekelijk maar het geluid viel nog even niet op z’n plek. Dat gebeurde gelukkig wel toen de gitaarsolo in klassieker Generation Sex de song tot een hoogtepunt opstootte. Waarna het ingetogen fraaie Commuter Love als een waaier, compleet met vierstemmige achtergrondzang, en heerlijk dik gitaarwerk openvouwde.

Wat gelijk ook opviel was dat de stem van Hannon met de jaren alleen mooier wordt. Toen de band na de sterke titelsong van het laatste album en het aanstekelijke Norman & Norma de set opvolgde met het nog steeds geweldige Something For The Weekend wisten we dat het vanavond weer helemaal goed zou komen. Het hemelse To The Rescue was een wel heel fijne apotheose van het eerste gedeelte van de set.

Onder het motto ‘Do You Like Computers?’ vervolgde de band de set met het hilarische The Synthesizer Service Centre Super Sonic Sale en vanuit een ‘voluit op de synths’ ging het strak over op de overweldigend dikke glamriff van Infernal Machines en het superaanstekelijke You’ll Never Work In This Town, met die verrukkelijke sambaversnelling. Hoe flikt die Hannon dat toch om drie muzikaal zo volledig onvergelijkbare songs zo Divine Comedy te laten klinken?

En als we het daar toch over hebben, wat dacht je van I’m A Stranger Here, At The Indie Disco en I Like. Totaal verschillend en totaal Divine Comedy en allemaal geweldige, super aanstekelijke songs. Laat daar dan ook maar gelijk National Express op volgen. Hoe tijdloos wil je ze hebben? En hoe geweldig gezongen? Het funky The Life & Soul Of The Party, wederom afkomstig van het laatste album, sluit daar naadloos op aan.

En de afsluiting van de reguliere set was met de lekker campy tachtigerjarenballade A Feather In Your Cap, een wonderbaarlijk mooie A Lady Of A Certain Age (de mooiste ooit gehoord en met de drummer en keyboardspelers in een heerlijke rondo rondom een mistig verlichte microfoon), een weergaloze Absent Friends (wat een topsong blijft dat toch ook…) en een wel heel fraai uitgesponnen Working Day Has Done, wel heel erg goed gekozen.

Hannon is een man die gezegend met een heel groot talent voor het schrijven van prachtsongs. En een man die niet alleen in melodieën maar juist ook in teksten een steeds weer volledig eigen sfeer weet neer te zetten. Dan weer hilarisch grappig dan weer vol rijke emoties zoals alleen de beste Engelse schrijvers die neer kunnen leggen. Knap hoe hij met The Divine Comedy alweer 30 jaar met handenvol tijdloze songs de muziekgeschiedenis heeft verrijkt.

Hannon en zijn geweldige band komen nog even terug voor een intieme akoestische set aan de rand van het podium. Op een sleepje Philip and Steve’s Funeral Removal Company volgt een weergaloze versie van Your Daddy’s Car, alweer zo’n ontembare Divine Comedy klassieker. Zo’n song die Hannon met de jaren alleen maar mooier is gaan zingen. Net als Songs Of Love die daar op volgt. Hoe tijdloos wil je ze hebben? Met een heerlijk Tonight We Fly vindt het concert een gloedvol einde.

Een avond The Divine Comedy is altijd een bijzondere avond. Er zijn maar heel weinig songschrijvers zo ontzettend goed als Neil Hannon en wat een genot om hem zo goed te horen zingen in een heerlijk warm bad dat de geweldige muzikanten om hem heen genereren.

Foto’s: Niels Vinck

1. Euro Pop
  2. Queue Jumper