4. Moe Honk
  5. The Shade of the Cedar Tree
  6. Your Part to Play
  7. The Oneness
  8. Sky Turning Grey (for Elliot Smith)
Redman, Mehldau, McBride, Blade

Een mooi perspectief: op een winderige novemberavond naar een optreden van vier jazzhelden in het Concertgebouw. Joshua Redman, Brad Mehldau, Christian McBride en Brian Blade hebben in de afgelopen dertig jaar hun sporen ruimschoots verdiend en behoeven eigenlijk geen verdere introductie. De grote toestroom naar het Concertgebouw vanavond bewijst dat eens te meer.

De toer van het kwartet is A MoodSwing Reunion gedoopt, als hoofdknik naar het eerste samenwerkingsproject van de heren, het album MoodSwing van Joshua Redman uit 1994. Deze collaboratie zag in 2020 een vervolg met de plaat RoundAgain. Dit jaar verscheen LongGone, dat net als zijn voorganger de jarenlange ervaring en het meesterschap van de makers overduidelijk liet horen.

Na de entree onder ovationeel applaus, zoals altijd in het Concergebouw mooi via de lange trap, is de opening voor Mischief, een track van de oerbron van vanavond, het Redman album MoodSwing. De spelvreugde is direct af te lezen van de gezichten van McBride en Blade. Brad Mehldau krijgt meer ruimte dan op het origineel zodat deze track een extra dimensie heeft vanavond. De ingetogen maar messcherpe begeleiding van Mehldau en Blade accentueren de solo van McBride heerlijk subtiel. Hierna brengt Disco Ears, een van de bekendere tracks van LongGone, warme pianoakkoorden en de altijd fraaie sopraansax. De lichtvoetigheid krijgt vanaf piano en sax meer en meer vuurkracht. Redmans climax is een krachtenspel van heftigheid, oosterse tinten en melodie.

‘What an entry’, zegt Redman, wijzend naar de trap naar het podium. Het kwartet trekt deze herfst door heel Europa en hij is inmiddels kwijt wat voor dag het is. On stage zijn de muzikanten echter volledig in hun element, daar doen de vele reiskilometers niets aan af. Op Undertow laat Redman weer eens horen tot de absolute wereldtop te behoren. Het is mooi om op het einde te horen hoe hij en McBride elkaar vinden in melodie. Hierna is het tijd voor de Mehldau compositie Moe Honk. Heerlijk die complexe ritmiek van Blade, een drummer die de hele avond perfect doseert en alleen daarom al tot de besten gerekend mag worden. Jakob Bro vroeg hem niet voor niets mee te spelen in Brussel dit jaar. Mehldau is op Moe Honk bijna onnavolgbaar snel. De band is supersonisch en het kost Redman tijd om het moment te vinden weer in te springen. Als een panter wacht hij af… vooruit… achteruit…

The Shade of the Cedar Tree van McBride trekt klassieke jazz- en swingssferen op en blijkt heerlijk rijk. Hij speelde het niet voor niets ooit met de WDR Big Band. Een mooie verbreding van het aanbod vanavond. Dat geldt ook zeker voor de Blade compositie Your Part to Play, van RoundAgain. Een verstilde opening vanuit de bas. Ingetogen piano en sax. Eenzame klanken in de grote ruimte van het Concertgebouw. Het is prachtig hoe Mehldau een onderlaag aanbrengt en het nummer steeds meer kleur geeft. De muziek klimt en krioelt naar een machtige, unieke climax. Een bewijs hoe veel toegevoegde waarde livemuziek kan hebben.

Met The Oneness gaat het kwartet weer even terug naar 1994. De kiemen van het latere werk van Joshua Redman komen hiermee weer eens voorbij. De noten die hij aan het einde van deze track, na een opvallend bondige drumsolo van Blade, blaast op de sopraansax zijn fabuleus. De cirkel is dus weer rond na anderhalf uur boeiende muziek op het hoogste niveau. Maar het kwartet komt nog twee keer terug, inderdaad via de trap, om onder meer nog even een fijne track van Mehldau’s Highway Rider te serveren: Sky Turning Grey (for Elliot Smith). Een mooie keuze: beheerst en melodieus, met een mooie leidende rol voor piano en bas. De hyperenergieke finale laat de zaal hierna geïmponeerd achter. ‘We’ve got a bus to catch’, aldus Redman. Op naar Praag. In Amsterdam was het in ieder geval genieten geblazen op deze memorabele reünieavond.

1. Mischief
  2. Disco Ears
  3. Undertow