×

10 april 2022

Maalouf vermaakt het publiek in Heerlen bij JazzOUT Fest

JazzOUT Fest Limburg is een nieuwe formule, waarbij een toegankelijk festival programma wordt aangeboden in vijf steden en maar liefst dertig podia. Zo is het festival van 1 tot en met 9 april op verschillende avonden present in achtereenvolgens Venlo, Weert, Roermond, Heerlen en Maastricht. Artiesten uit de Nederlandse, Belgische en Duitse jazzscene vormen de basis van de programmering, aangevuld met enkele musici uit de nationale top en wereldtop. Verbinding, verdieping en inspiratie zijn de sleutelwoorden voor de organisatie en dat doen ze onder andere door local hero’s samen te laten spelen met bekendere namen. De echte grote namen zijn onder andere Cory Wong en Ibrahim Maalouf. Wij zijn er bij op donderdagavond 7 april Parkstad Limburg Theaters in Heerlen.

In de Limburgzaal beleven we de eerste act en dat is de formatie onder leiding van Benjamin Ankomah, alias Bnnyhunna. Bnnyhunna groeide op in Amsterdam Zuidoost, met Ghanese roots en met een muzikale vader, waardoor hij al van jongs af aan in aanraking kwam met muziek. Religie speelt daarbij een belangrijke rol in het gezin waarin hij opgroeide en in de kerk begon hij met piano spelen en het ontdekken van andere instrumenten. Hij maakt zijn solodebuut met de single Feelings Mutual? en is nu naast uitvoerend musicus ook producent. Hij toerde met Jose James door Europa. Met de band in Heerlen brengt hij een mooie sound waarin invloeden van hiphop, R&B, afrobeat en jazz samensmelten. Bnnyhunna wisselt zijn toetsen werk af op een vleugel en synthesizer en brengt nummers van zijn in 2021 uitgebracht EP Sintha zoals Free en Rage For Beginners, waarbij hij ook de lead zang voor rekening neemt. De frisse sound is een mooie opwarmer op deze frisse donderdagavond.

Tegelijkertijd treedt Marc Huynen, lokale held en trompettist, op in een gelegenheidskwartet waarin hij onder de formule Marc Huynen Invites met Jesse van Ruller (gitaar), Matthias Nowak (contrabas) en Mimi Verderame (drums). Huynen is in Zuid-Limburg een muzikale motor van allerlei prachtige initiatieven, waaronder de jeugd BigBand VitzKids, waarmee hij samen met de Stichting Limburg Geïmproviseerde Muziek (SLIM) in Heerlen een jaarlijkse bigband dag organiseert. Maar dat is niet het enige, Huynen speelde samen met o.a. Ack van Rooyen, begeleidde o.a. Toots Thielemans, en speelde met de WDR bigband mee op de cd Avant Gershwin van de Amerikaanse zangeres Pattie Austin, welke met een Grammy Award werd onderscheiden. Vanavond is hij muzikaal gastheer en speelt hij prachtige jazz standarts met Ruller, Nowak en Verderame, waar we na Bnnyhunna nog net een graantje van meepikken.

In de grote zaal staat even later de jonge Franse vocaliste Camille Bertault met de prachtige bigband Fringe Orchestra, samengesteld uit internationale studenten van het Conservatorium Maastricht uit alle windstreken, onder leiding van dirigent en arrangeur Jesse Passenier. Bertault studeerde zang, dans en theater aan de conservatoria van Nice en Parijs. Ze werd ontdekt in New York en heeft inmiddels drie albums uitgebracht, waaronder het meest recente album Le Tigre op Sony. Nog dit jaar wordt een vierde album uitgebracht door ACT. Passenier is hoofdvakdocent jazz componeren & arrangeren aan het conservatorium van Maastricht en artistiek leider van Fringe Orchestra. De samenwerking tussen Bertault en Passenier is met medewerking van Parkstad Limburg Theaters en Stichting Jazz Maastricht, na een lange weg tot stand gekomen, waarbij het een puzzel was, wat het beste bij het orkest en in de programmering paste, zo vertelt Passenier ons. Maar het resultaat is er naar. Bertault zingt vooral nummers van haar laatste album Le Tigre met de heel knappe bigband arrangementen van de hand van Passenier.

De songs Le Tigre, Ma Muse en Je Vieillis stralen de rijke traditie uit van de Franse chanson, maar dan ingebed in prachtige gewaagde en speelse jazz harmonieën, met spannende ritmewisselingen en aangevuld met knappe solo’s van de jonge talenten van de band, waaronder de indruk makende lead trompettist – en inmiddels als jazz master afgestudeerde – Gustavo Jaramillo uit Colombia. Bertault soleert met haar prachtige heldere stem, ook bij het geweldige nummer Berceuse de la 54ème rue dat zij schreef tijdens één van haar verblijven in New York. Hier horen we de zeer talentvolle en uit India afkomstige gitarist Abhigya Y Bharati. Passenier vertelt ons na het concert dat de tijdsdruk de grootste uitdaging was van het project. Zo was er slechts anderhalve week tijd voor repetities en moesten alle arrangementen in zo’n twee weken tijd geschreven worden, in een periode dat hij net vader is geworden. Bertault was zeer enthousiast en Passenier hoopt op een vervolg op de samenwerking. Het materiaal van Le Tigre bevat arrangementen van de trompettist/arrangeur Michael Leonhart uit New York, die zich uitstekend lenen voor de bezetting van Fringe Orchestra. Een prachtig show en we gaan zien of Passenier zijn wens voor een vervolg uitkomt!

In de Limburgzaal vervolgens we onze muzikale reis met de Belgische formatie Black Flower, bestaande uit Nathan Daems (sax, fluiten), Jon Birdsong (kornet, althoorn, persussie), Karel Cuelenaere (toetsen), Filip Vandebril (basgitaar) en Simon Segers (drums). De band bracht nog niet zo lang geleden het zeer geslaagde album Magma uit, waarvan ook vanavond enkele nummers ten gehore worden gebracht, zoals het titelnummer Magma en The Light. Opzwepende ritmes, oosterse en oriëntaalse motieven met klezmer achtige solo’s op fluit en kornet markeren de creatieve composities. Birdsong gebruikt de podiumvloer als instrument én een koebel om met percussie het prachtige drumwerk van Segers te ondersteunen, uiteraard als hij even pauze heeft van zijn solo’s op zijn kornet, die eveneens zeer veel indruk maken bij het publiek. Het werk van Daems is mystiek en verrijkt het warme en opwindende werk van het vijftal. Dit hadden we niet willen missen!

Toch verlaten we de Limburgzaal om tegen het einde van dit blok in de programmering het trio Kameel te zien in het theatercafé, bestaande uit Patrick Steenaerts (gitaar), Hans Mullens (bas) en Geert Roelofs (drums). De bijzondere trio bezetting en de creativiteit en techniek van deze artiesten zorgt voor een spannend eigentijds geluid, waarin we zowel geïmproviseerde jazz, blues en rock horen. Het trio heeft in 2020 het succesvolle album Barkas uitgebracht en laat vanavond zien en horen hoezeer ze de goede recensies van dat album live waarmaken. Helaas pikken we maar het laatste deel van hun concert op, het resultaat van het altijd lastige kiezen op het blokkenschema van het festival. Maar genoeg gehoord om vast te stellen dat Kameel zeer de moeite waard is om meer van te horen.

De topact vanavond is Ibrahim Maalouf, die zorgt voor een concert in de grote zaal, gevuld met zo’n zeshonderd betalende bezoekers, die er vanavond in Heerlen zijn. Maalouf werd tijdens de corona pandemie veertig en dat was in combinatie met de lockdown voor hem aanleiding voor het maken van het album 40 Melodies, dat een ode is aan zijn gehele repertoire. De nummers zijn opnieuw gearrangeerd voor de intieme duo bezetting, waarmee hij ook vanavond in Heerlen optreedt. Dat doet hij samen met de Belgische gitarist François Delporte. Het duo heeft naast – uiteraard – gitaar en trompet ook de vleugel tot hun beschikking. De Frans-Libanese Maalouf is publiekslieveling en -trekker pur sang. Maalouf is bekend om zijn muzikale virtuositeit, met zijn prachtige mix van jazz, arabische en klassieke muziek. Hij weet de diverse stijlen op een heel kenmerkende en toegankelijke wijze te combineren, met zijn kwart-toons trompet waarin de arabische toonladders zo mooi tot uitdrukking komen. Maar daarnaast is de innemende en amusante manier waarop hij het publiek weet te vermaken eveneens één van zijn handelsmerken, zo ook vanavond. Voortdurend onderbreekt hij zijn eigen spel om het publiek op humoreske wijze mee te nemen met zijn gedachten. “Two seconds” roept hij herhaaldelijk Delporte toe, om vervolgens hele verhalen te vertellen over het hoe en waarom van zijn composities en de muzikale avonturen van zijn artistieke leven. Het leidt eigenlijk af van zijn prachtige muzikale werk, zoals het mooie nummer Lily – waarin hij het leven van zijn dochter schetst en Red & Black Light. Aan de andere kant is het verpozing en is hij in staat een zeer breed publiek te enthousiasmeren en in aanraking met jazz te brengen. Hij combineert dus niet alleen verschillende muziekstijlen op een knappe manier, maar hij combineert zijn muziek met een vorm van variété die blijkbaar goed in de smaak valt bij het publiek en een mooie afsluiter vormt voor een geslaagde festivalavond.

Foto’s Ibrahim Maalouf: Eric van Nieuwland