×

10 september 2022

Ill Considered opent festival All That Jazz met multimediale tour de force

Ill Considered - Liminal Spaces 1

Het Eye Filmmuseum staat van 9 september tot en met 2 oktober deels in het teken van All That Jazz, een wervelend festival dat de rijke relatie tussen jazz en film centraal stelt. Het festival biedt een spannend programma over jazz en film, met klassiekers, live performances en aandacht voor bijzondere avant-garde- en activistische filmmakers met een passie voor jazz.

Zoals we al eerder schreven, veel jazzgrootheden, onder wie Miles Davis, Herbie Hancock, Dexter Gordon en Ornette Coleman, maakten op enig moment in hun carrière wel een keer muziek voor een film. Als muzikanten gaven ze zo vorm aan het werk van eigenzinnige regisseurs als Louis Malle, Bertrand Tavernier, David Cronenberg en Damien Chazelle. Het zijn maar enkele van de prikkelende namen die de komende weken in Eye de revue passeren.

De aftrap van All That Jazz is een bijzondere, maar gezien het veelkleurige, verrassende en rijke aanbod van het festival ook een passende: een multimediale show van de Londense jazzformatie Ill Considered. Het trio staat bekend om zijn boeiende, vrij geïmproviseerde muziek gebaseerd op eenvoudige thema’s of zelfs volledig op het moment zelf gecomponeerd. Ill Considered maakte de afgelopen jaren naam met een flink aantal releases, waaronder het sterke III en meerdere livealbums.

Vanavond brengt Ill Considered de multimediale show Liminal Spaces: een rijkgeschakeerde, uitdagende jazzimprovisatie waarbij live een in feite een geheel nieuw audiovisueel jazzkunstwerk ontstaat. Het optreden van de band vanavond vormt overigens niet alleen het startschot van All That Jazz, het is tevens een onderdeel van het doorlopende Eye on Sound, een programma over de veelzijdige relatie tussen beeld en geluid. Ill Considered (Idris Rahman op sax, Leon Brichard op bas, Emre Ramazonoglu op drums) brengen Liminal Spaces dan ook samen met kunstenaar/animator Vincent de Boer (feitelijk ook bandlid van Ill Considered) en filmmaker Lisa Wormsley. De Boer zal vanavond live schilderen, terwijl Wormsley de muzikanten in beeld zal brengen.

Op het grote scherm achter het podium zien we live de beelden en schilderingen van De Boer ontstaan, vermengd met de opnamen die Wormsley van de band op het podium maakt. De drie muzikanten hebben hun blik strak op het grote doek gericht en reageren op de beelden middels hun spel. Binnen een minuut is de band volledig los en is de filmzaal veranderd in een spannende multi-mediale jazz-ervaring. Het valt op hoe ogenschijnlijk ontspannen Ill Considered toch met de meest uiteenlopende passages komt, geïnspireerd door de bewegende beelden op het scherm. Free jazz, jazz-rock, spiritual jazz; de band tikt het geregeld aan binnen enkele minuten, om maar een indruk te geven. Emre Ramazonoglu geef richting aan de muziek en pakt tussen de stukken door de microfoon om de zaal flink bij het spel te betrekken.

Ill Considered - Liminal Spaces 2

Publieksparticipatie is een terugkerend element bij Ill Considered en ook vanavond in Eye vormt dit weer de kern van het optreden. Sterker, ‘the crowd controls the band’ is het credo halverwege de show. Door instrument-specifieke postertjes van de hand van Vincent de Boer omhoog te houden kan het publiek de composities sturen. De band leest de steeds wisselende instructies – door De Boer van de zaal naar het grote scherm vertaald – af en improviseert zich zo een weg naar voren. Van 4/4 naar 6/8, van Sparse naar Intense, van Augment naar Spacey, van Riff naar Free enzovoort. Het levert een handvol levendige stukken op die – natuurlijk – alle kanten opschieten. Ook hierbij toont Ill Considered echter aan een ijzersterk improvisatie-trio te zijn. Nergens ontaardt de muziek in stuurloze probeersels, ook niet voor heel even. Sterker, de muziek blijft dynamisch, doelgericht, levendig en rijk.

Ill Considered - Liminal Spaces 3

De band brengt vanavond ook nog een drietal scores voor korte films. Twee films zijn nog nieuw voor de muzikanten (een komt rechtstreeks uit het Eye archief). De derde film is van Vincent de Boer: Stroke. Ill Considered maakte al eerder muziek bij dit memorabele werkstuk, maar vanavond componeert het trio weer een nieuwe score. Leon Brichard verruilt de basgitaar voor de contrabas, Emre Ramazonoglu pakt er extra percussie bij en Idris Rahman verruilt de sax voor fluit. Deze weer heel andere muzikale sferen, in combinatie met de animaties – die op fraaie wijze steeds dwingender je aandacht vragen – geeft de avond weer een extra dimensie. Zo is deze kick-off van All That Jazz net zo verrassend, kleurrijk, onderhoudend en uitdagend als het filmfestival ongetwijfeld ook zal zijn. Open je geest en verlaat de platgetreden paden. Het is dan ook zeker aan te raden de komende weken voorstellingen en optredens in het kader van All That Jazz mee te pakken. Lees hier meer over het programma.

Foto’s artikel: Anne-Isabelle Cador