11. Amnesiac (with Lauren Hart)
  12. Keyboard and Drum Performance
  13. Sacrimony (Angel of Afterlife) (With Clémentine Delauney & Lauren Hart)
  14. Burns to Embrace
  15. Forever
  16. Liar Liar (Wasteland Monarchy)

Afgelopen september stond Kamelot nog in een uitverkocht 013 te Tilburg ter gelegenheid van de opnames van hun aanstaande live dvd. Inmiddels zijn we nog geen half jaar verder en is de band opnieuw in ons land te zien. De progressieve symfonische metalband gaf namelijk maar liefst twee shows, 1 op vrijdag in Nijmegen en wij bezochten de show in de hoofdstad op zaterdag. Voor deze tour wordt de band bijgestaan door het Zweedse Evergrey en het uit Oostenrijk afkomstige Visions of Atlantis.

Clémentine Delauney |

Als rond de klok van zeven uur symfonische power metal band Visions of Atlantis aftrapt valt het op dat de zaal nog maar half gevuld is. De band bracht in 2018 het album The Deep & The Dark uit en dat moet vanavond natuurlijk gepromoot worden. Zo wordt er geopend met het titelnummer, gevolgd door New Dawn van het uit 2011 stammende Delta. De overige songs zijn allen afkomstig van het meest recente album, zoals Words of War, The Silent Mutiny, The Last Home en het afsluitende Return to Lemuria. Al met al weet Visions of Atlantis het half uurtje dat ze is gegund te overtuigen, waarbij de hoofdrol is weggelegd voor de Franse sopraan Clémentine Delauney die haar zangpartijen op prima wijze weet te brengen.

Tom S. Englund | Evergrey

Na een korte ombouw pauze is het de beurt aan Evergrey en gelukkig oogt de zaal een stuk drukker dan tijdens de opener. De band bracht eerder dit jaar hun laatste deel van het drieluik getiteld The Atlantic uit, dat in 2014 met Hymns For The Broken werd gestart, gevolgd door The Storm Within in 2016. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het gespeelde materiaal vooral van de laatste twee langspelers van de band afkomstig zijn. Zo wordt er gestart met het eigenzinnige A Silent Arc, gevolgd door het van zware riffs voorziene Weightless. De band is goed op dreef en weet het publiek behoorlijk mee te krijgen, waarbij de technisch hoogstaande, maar tevens toegankelijke composities en de prachtige stem van zanger Tom Englund de toverwoorden van de show zijn. Tegen het einde van de set worden de fans van het eerste uur beloond met A Touch of Blessing afkomstig van het uit 2004 stammende The Inner Circle waarop de band vol overgave afsluit met King of Errors. Evergrey wist vanavond dan ook te overtuigen en kwam sterker dan ooit tevoren uit de strijd, we zien de band dan ook graag zo spoedig mogelijk terug met een eigen show.

Sean Tibbetts | Kamelot

Kamelot heeft hun meest recente toer de naam Shadow Empire Tour meegegeven, waarbij de band natuurlijk refereert naar het meest recente album The Shadow Theory dat in april van 2018 verscheen. Als om negen uur de introtape van Knight’s March door de zaal galmt gaat er een luid gejuich op vanuit het publiek, het is dan ook wel duidelijk waar de ruim 900 bezoekers van vanavond naar Amsterdam zijn gekomen. De band gaat vervolgens van start met Phantom Divine (Shadow Empire) waarbij zangeres Lauren Hart al meteen haar opwachting maakt. De band gaat vervolgens verder met songs als Rule the World, Insomnia en When the Lights are Down waarbij het een feest der herkenning is voor de fans die alle nummers woord voor woord meezingen. Kamelot weet al sinds 1992 moeiteloos genres als klassiek, gothic, symfonische metal en progressieve rock te mixen tot een toegankelijke geheel. Neem daarbij de uitstekende lichtshow, voorzien van veel vuurwerk en spektakel en succes is gegarandeerd. De band geeft vanavond met songs als Ghost Opera, Amnesiac, Sacrimony (Angel of Afterlife), March of Mephisto en When the Lights are Down een bloemlezing uit hun gehele oeuvre, dit tot groot genoegen van het publiek dat de nummers uitzinnig meezingt. Natuurlijk ontkomen we niet aan een drum en keyboard solo, maar de bijdrage van zangeres / grunter Lauren Hart tijdens een aantal songs maakt een hoop goed. Na zo’n anderhalf uur is de koek echter op en wordt het optreden op uitstekende wijze afgesloten met de toegift Liar Liar (Wasteland Monarchy) waarop het moegestreden publiek huiswaarts keert

2. Rule the World
  3. Insomnia
  4. The Great Pandemonium