×

06 december 2015

Dead Daisies en Whitesnake in Tivoli, Utrecht

Geschreven door: Remco Kreft

• fotografie door Lenn Photography

Na een extra strenge beveiliging, op verzoek van de band zelf, zijn we dan eindelijk beland in het stijf uitverkochte Tivoli- Vredenburg / Ronda. Het is tijd voor The Dead Daisies en natuurlijk het hoofdprogramma Whitesnake. Precies op de aangekondigde tijd gaat het zaallicht uit en schalt het intro (War Pigs van Black Sabbath) door de zaal. The Dead Daisies gaan beginnen.

The Dead DaisiesThe Dead DaisiesThe Dead Daisies

​​​​De Dead Daisies staan voor de tweede keer in ons land en wederom als voorprogramma van een wereldact. Vorige keer nog met Kiss, nu met Whitesnake. De band wordt enthousiast ontvangen en knalt er gelijk vol in met het nummer Midnight Moses (the Sensational Alex Harvey Band). Wat een band staat hier te spelen, de ervaring druipt er vanaf! En dat mag ook wel met leden uit onder andere: Guns ’n Roses, Foreinger, Motley Crue en Thin Lizzy. Zanger John Corabi (ex-Motley Crue) beschikt over een geweldige strot en dit komt zowel live als op de nieuwste plaat Revolucion goed tot zijn recht.

The Dead DaisiesThe Dead Daisies

De set bestaat voornamelijk uit nummers van het laatste album, aangevuld met de covers Hush (Joe South) en een hele sterkte uitvoering van Helter Skelter van The Beatles. Dit is dan ook gelijk het laatste nummer. The Dead Daisies laten een hele goed indruk achter op de inmiddels goed warm gespeelde Ronda. Het is te hopen dat deze band de volgende keer een eigen clubshow kan gaan doen.

En dan de hoofdact; Whitesnake. Over het nut van de laatste plaat, The Purple Album, zijn de meningen verdeeld, maar over de uitvoering zijn de meesten het wel eens; die is steengoed. Deep Purple met een heerlijke Whitesnake saus er overheen. In de wandelgangen van de Ronda hoor ik mensen de hoop uitspreken dat David Coverdale “goed bij stem” is. Direct bij het openingsnummer Burn blijkt dat het allemaal goed zit. David klinkt als in zijn jongste jaren en de band straalt zichtbaar veel spelplezier uit.

WhitesnakeWhitesnake

De nieuwe, en veelvuldig lachende, gitarist Joel Hoekstra blijkt ook een aanwinst. Hij laat samen met zijn gitaar partner Red Beach de ene na de andere prachtige solo horen. De set bestaat (uiteraard) voornamelijk uit Deep Purple nummers uit de Coverdale periode aangevuld met nummers uit het rijke Whitesnake oeuvre. Een bijzondere vermelding verdiend voor mij de prachtige uitvoering van Soldiers of Fortune wat volgens de heer Coverdale nooit eerder in Nederland is gespeeld.

Whitesnake

​Het Deep Purple gedeelte wordt afgesloten met 2 gitaar solo’s en een drumsolo van drumbeest Tommy Aldridge (zonder stokken, met de handen!). De frontman heeft zich in de tussentijd kunnen omkleden en klaarstomen voor de Whitesnake klassiekers: Is this love, Fool for your Loving en Here I go Again waarbij, tot groot genoegen van de Ronda, onze eigen Adje van de Berg ten tonele verschijnt! Toch wel een van de hoogtepunten van de avond, want we mogen toch best wel een beetje chauvinistisch zijn. Na een overtuigende “we want more” krijgen we nog één encore (Still of the Night) en gaan de bezoekers zichtbaar tevreden naar huis. Wij hebben genoten van dit geweldige Whitesnake optreden.
Whitesnake