×

23 juni 2013

Best Kept Secret festival. Dag 3

Geschreven door: Matteo Bennardis

De laatste dag wordt ingeluid met veel wind, regen en af en toe wat zonneschijn. Terwijl de meeste festivalgangers hun tenten al inpakken en opruimen, mag Traumahelikopter het publiek opwarmen. Snoeiharde punkrock in de Three en een publiek dat wordt wakker gemaakt. Terwijl de zon vervolgens doorbreekt, mogen de leden van Mikhael Paskalev op het hoofdpodium het publiek nog meer mee laten doen. Lekkere folk die het publiek zeker kan waarderen. Zelfs als de wind en regen weer opdagen, blijft het publiek lekker hangen.

De Black Lips mogen daarna doen wat zij het beste kunnen: Punkrock met een tintje indie, waarmee ze de volle Two uit hun dak laten gaan. Ze gaan zelfs zo hard dat tijdens het eerste nummer de microfoon omvalt en ze na het tweede nummer al een technisch probleem hebben. Dat mag de pret niet drukken, want ze gaan vrolijk door.

Vlak voordat de Local Natives het hoofdpodium mogen betreden, begint het hard te regenen. Iedereen schuilt onder de eettentjes, maar vijf minuten voordat ze beginnen is er een gigantische stormloop van mensen, en zodra ze beginnen, stopt de regen. De Local Natives laten zich niet kisten en zetten een strakke show neer, vol met betoverende klanken. Zowel songs van hun eerste als tweede uitstekende album worden daarbij gespeeld.

Everything Everything werd op voorhand getipt als een van de geheimen op het festival. Met een combinatie van strakke indie en speelse effecten laten ze de volle Two 45 minuten dansen, springen, klappen en meezingen. Ze spelen met een jeugdigheid en energie die dit festival nog niet veel is voorgekomen. Everything Everything is zonder twijfel de beste band op  de zondag en misschien zelfs wel de beste van het festival.

Palma Violets mag rond 18:00 mensen laten dansen en springen voor het veld bij het hoofdpodium, wat langzamerhand een lichte modderpoel is geworden. Met knallende gitaren, krachtige uithalen van de zanger en een drummer die helemaal los gaat, laten ze het publiek alle regen van daarvoor vergeten.

Dan staat het publiek voor een lastige keuze: in de regen op Kurt Vile & The Violators wachten, feesten bij Cashmere Cat of wegdromen bij Suuns . Cashmere Cat, een DJ, draait de muziek voor de komende paar jaar: trap. Een mix tussen dubstep, hiphop en electro. Zelfs buiten de tent staan mensen te feesten. Suuns laat aan de andere kant van het terrein iedereen wegdromen met rustige folk.

Het terrein mag zich vervolgens klaarmaken voor Portishead. Ze staan in de Two, wat vreemd klinkt voor een band met zo een grote aanhang. Natuurlijk is de tent te klein, maar de setting is wel perfect. Op het grote podium zouden de intensiteit en duistere klanken niet goed overkomen. Helaas ontbreekt er iets bij het optreden, een bepaald gevoel, waardoor het optreden een klein beetje van zijn charme verliest.

Sigur Ros mag de eerste editie van het Best Kept Secret festival afsluiten. En dat lijkt een juiste keuze. Hoewel sommige festivalgangers al vertrokken zijn, staat het veld voor het hoofdpodium nog erg vol. Zodra de band begint, straalt de klasse er van af. Prachtige beelden op de schermen, strijkers en een geweldig geluid. De muziek zorgt voor een trance bij het publiek. Er wordt rustig meebewogen, mensen zitten of zingen mee. Na een zeer intense eerste 45 minuten, bedankt Sigur zanger Jonsi het publiek en brengt hij ze nog dieper in zijn droomwereld. En hoe onmogelijk het ook klinkt, met 12.000 anderen, voelt het toch intiem. Met een wirwar van gitaren, drums en dromerige effecten, sluit Sigur Ros deze eerste editie van Best Kept Secret op een zeer gedenkwaardige manier af.

Ondanks alle regen en wind, is de eerste editie van het Best Kept Secret festival een groot succes. Bijna alles op dit festival was goed verzorgd. Van de vriendelijke beveiliging, de goede sanitaire voorzieningen tot de diversiteit in muziek, eten en mensen. Met als grote verrassing voor de feestende festivalgangers het vierde podium. Een cirkel van barren en eettentjes, met bovenin een DJ-booth waar o.a. Nobody Beats The Drum draaiden.

Laten we hopen dat deze eerste editie volgend jaar een vervolg krijgt. Qua muziek, voorzieningen en sfeer mag Best Kept Secret een prima aanwinst genoemd worden!