×

Recensie

Rock

11 mei 2021

The Pine Hill Haints

The Song Companion of a Lone Star Cowboy

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Single Lock Records

The Song Companion of a Lone Star Cowboy The Pine Hill Haints Rock 4 The Pine Hill Haints – The Song Companion of a Lone Star Cowboy Written in Music https://writteninmusic.com

Het zal niemand verbazen dat er achter de leden van het rondom Jamie Barrier gevormde gezelschap The Pine Hill Haints een fanatieke groep skaters schuilgaat. Ze weten die Live Fast Die Young straatmentaliteit perfect te transformeren in dit blues country gezelschap. Het is net een tikkeltje rauwer, harder en sneller, waardoor ze zich tevens op het meer punk georiënteerde rockabilly vlak bevinden. Door het geharde ruwe bolster, blanke pit karakter sluiten ze in cajun songs als Lone Star Kid muzikaal sterk aan bij de Ierse folkpunk. Sterker nog, bij Midnight Mayor is zelfs ska hoorbaar. Ze mogen best beschouwd worden als het Amerikaanse antwoord op The Pogues, maar dan zonder de destructieve zuipfeesten.

Door gebruik te maken van standaard huis, tuin en keuken gereedschap als de bassende wastobbe en het jazzy wasbord zetten ze een heerlijke oer sound neer die teruggaat naar het primitieve plattelandsleven van een eeuw geleden. Uiteraard wordt dit nog aangevuld met typische country americana instrumenten als de banjo en mandoline, de blues mondharmonica van Pretty Thing en de folk viool in het overbekende John Henry. The Pine Hill Haints verhuren hun ziel aan de duivel, en wijzen hem op die kleine lettertjes waarmee ze elk moment het contract kunnen ontbinden. Tevens staat daarin vermeld dat ze niet schatplichtig verbonden zijn aan de traditionele uitvoeringen en er altijd hun eigen draai aan mogen geven.

Niet vreemd dus dat de elfde studioplaat The Song Companion of a Lone Star Cowboy aftrapt met een luid opgestelde elektrische gitaar die keihard Fall Asleep introduceert. De snaredrum van Brian “Zero” Borden zweept de boel heerlijk op, en roept memorabele jaren vijftig herinneringen op die teruggaan naar The Tennessee Two, de fabuleuze begeleidingsband van Johnny Cash. Back To Alabama bezoekt de roots van de band, in de clip prachtig in beeld gebracht als een bijna kerkelijke bedevaartstocht langs het clubcircuit. Een schril contrast met de rituele freakende voodoo elementen van Catfish Blues die ook in hun sound verscholen zitten en zich in de nachturen als schaduwgeesten aan de buitenwereld presenteren.

De haperende mondharmonica in Pretty Thing wordt aangemoedigd door het stampende ritme om vervolgens los te gaan in totale waanzin. Het blaasinstrument heeft iets dierlijks in zich, jammerend bijna als een huilende prairiehond die met zijn ontevreden klaagzang verhaal komt halen bij zijn baasje. Met de spokende zingende zaag van Katie Barrier in de klassieke Amerikaanse gospelsong Wade In The Water herplaatsen ze zich naar de Londense zwart-witte Peaky Blinders scene van anno 1920. Het bezit alles om een plekje op de soundtrack op te eisen; mysterieus, duister en er hangt een heerlijk oud gangstersfeertje omheen. Mooi dat hun eigen invulling dit gevoel oproept, waardoor ze het tot iets eigens maken.

The Pine Hill Haints overstijgen de traditionele country, welke nog steeds wel een oubollige stempel meedraagt, en voegen daadwerkelijk iets toe. Ze maken het boeiender en interessanter voor een jongere generatie die verder willen kijken dan het hippe Americana. En toch houden de countryrockers de geschiedkundige oudheid passend in ere, en breken ze deze niet af om daarvoor ambitieloze torenhoge nieuwbouwsongs te herplaatsen.



  1. Fall Asleep
  2. Back to Alabama
  3. Pretty Thing
  4. Satchel Paige Blues
  5. John Henry
  6. Lone Star Kid
  7. Drop and Fall
  8. Midnight Mayor
  9. Catfish Blues
  10. Fighting for the Wrong Side
  11. Stare at the Fire
  12. Louise
  13. Downtown Blues
  14. Wade in the Water
  15. Tithy Dunbar