×

Recensie

Alternative

05 januari 2024

The Bullfight

Amen, Demon

Geschreven door: Marcel Hartenberg

Uitgebracht door: Brandy Alexander Recordings

Amen, Demon The Bullfight Alternative 5 The Bullfight – Amen, Demon Written in Music https://writteninmusic.com

Je kunt van je leven een heleboel maken, zeker als je talenten hebt én die talenten op een juiste manier weet aan te wenden. Woekeren met je talenten, noemen we dat ook wel. Niet iedereen die die talenten heeft, loopt er vervolgens op een zelfde manier mee te koop, misschien wel vanuit de notie dat dat in ons land nog wel eens tot negatieve reacties kan leiden. Tegelijkertijd, soms staat talent zo onomstotelijk vast dat je er niet omheen kunt. In het geval van The Bullfight is dat al meerdere albums het geval. Met het nieuwe album, Amen Demon, overtreft de band en met name gitarist, toetsenist, producer, platenbaas Thomas van der Vliet zichzelf andermaal. Amen, Demon is een prachtalbum.

Amen, Demon is een dubbelalbum geworden, met enerzijds de soundtrack van de debuutroman van Thomas, Het Interview en anderzijds de score, de muzikale omlijsting van het verhaal in het boek. Nu is dat al een zeer fraai geheel, tegelijkertijd, als het daarbij gebleven zou zijn, zou het wat magertjes afsteken bij eerdere releases van de band. Vanzelfsprekend is het boek dat tegelijkertijd verschijnt niet slechts dat; niet alleen omvat het boek de 2 cd’s, ook hierbij is er met de van The Bullfight én van Thomas gekende zorgvuldigheid en originaliteit kunst in vervat. Bovendien, zoals we weten van het bijzonder fijne Eggs and marrowbone, het murder ballad album van de band en het in 2022 verschenen Some Divine Gift, de kunst die erin vervat is, is altijd buitengewoon smaakvol en verfijnd. En om het geheel af te maken, er is schitterend vinyl!

Die kunstwerken zijn hier opnieuw prachtig. Zeer fraaie linosneden, deze keer van één kunstenares, Hélène Bautista, vinden we verdeeld over het boek, als prachtige sfeertekeningen. Het mooie van het geheel is dat alle stukjes op hun plaats vallen terwijl je vooral het idee hebt te genieten van het geheel. Natuurlijk is het allemaal zo bedacht én uitgewerkt, Thomas en de band zijn er zeer wel in geslaagd om je juist over elk apart onderdeel te verwonderen, om die verschillende onderdelen ook apart van elkaar te bewonderen. Het hele creatieve proces dat achter het album én het boek zit, dat is al zowat een wereld op zich en geeft je het gevoel een caleidoscoop ingezogen te worden, terwijl je nog bezig bent het geheel te doorgronden. Niet teveel denken, vooral genieten van het gebodene. Want dat is iets waar je bij The Bullfight steeds al op kunt rekenen, elk nieuw album is steevast genieten.

Zeker, het helpt al helemaal als je bekend met de wereld van de band, dan weet je wat je qua sfeer én qua melodieën ongeveer kunt verwachten. Ook als dat niet het geval is én je nu voor de eerste keer kennis maakt met The Bullfight, dan tref je het als muziek voor jou een donker randje mag hebben, een melancholische ondertoon, als je misère in teksten niet vermijdt, als stemmigheid voor jou een sleutelwoord is én als de band mag klinken alsof ze in het donker staan, een immer stoïcijnse bas als vaste partner, een sax die fijnzinnig mee kleurt,  kleine gitaaraccenten, prachtige vioolklanken, toetsen als textuur en steeds, steeds verfijnd. En verdorie, wat passen ook hier weer de stemmen van Nick Verhoeven en Daisy Cools perfect bij de muziek. Naadloos aansluiten.

Hoe ga je het album luisteren? Lees je eerst het boek? Luister je eerst naar de soundtrack? Luister je eerst naar de muziek bij het boek? Daar zit ook weer dat ontdekken in. Dat is die andere ontzettend sterke factor waar The Bullfight patent op heeft: er is zoveel te ontdekken! En dat terwijl er nog zoveel mensen eigenlijk juist The Bullfight hebben te ontdekken. Als je hen nog niet kent, neem dan nu echt je kans waar. De vraag is gewoonweg: kan het mooier worden nog? Mystiek. Dat voel je, dat proef je als je de soundtrack, het eigenlijke Amen, Demon, gaat beluisteren. Dat zit in de productie, het zit ook in het klein houden van de nummers, in de opbouw van de nummers, in de arrangementen en in de zanglijnen van Daisy en van Nick. Natuurlijk kun je er nummers uitlichten. Als je dat nou echt wil. Dat ga je hier niet lezen. Als album sluiten de nummers fijn op elkaar aan én het past perfect bij het boek. Ga het vooral genieten.

Ook aandacht voor het boek hier. Je las al over de prachtige werkjes van Hélène Bautista, dat is niet alles. In het boek komt ook de vermelding van een film voor. De poster voor die film is eveneens bijgesloten. En als je je dan afvraagt of dat alles is: nee! De band heeft ook niemand minder dan Alex Roeka benaderd om het boek als luisterboek in te spreken. Zijn stem past perfect bij het verhaal. Dus ook dat is een bijzonder aspect om te ontdekken. Een zeer geslaagd idee, het is niet anders te zeggen en een al even geslaagde uitvoering. Een boek van Thomas van der Vliet, hoe gaat dat dan zijn? Ja, laat ik daar vooral niet teveel van tevoren over weg geven. Het boek leest vlot, je wordt meegenomen door de vlotte schrijfstijl van Thomas en het verhaal, in al zijn facetten, intrigeert. Hoe mooi, hoe fantastisch is dat?

Als je je dan ook nog bedenkt dat de band ook nog muziek maakte als omlijsting bij het verhaal in het boek. En verdorie, hoe intrigerend klinkt ook dat album. De band weet de spanning voortreffelijk op te bouwen en je wordt er vanzelf nieuwsgierig naar om ook dit live te beluisteren. De lat ligt voor nieuwe albums met deze release meteen flink hoog. Zo’n creativiteit allemaal samen gebracht in één release? Ook dit deel van de muziek is trefzeker én raak én sluit geweldig aan bij het boek.

Het vernuft waarmee Thomas van der Vliet hier niet alleen zijn debuutroman heeft gemaakt, muziek heeft geschreven ter omlijsting van het (audio-)boek én ook nog eens ‘gewone’ nummers met zijn band, kunst verwerkt heeft in de release én ook nog eens het geheel als audioboek heeft weten te brengen, dat is al geniaal. De onderlinge verbinding tussen de verschillende onderdelen van de release, die voel je, die lees je, die zie je, die hoor je. Amen, Demon is een muzikale parel, onlosmakelijk verbonden met het Het Interview, tegelijkertijd ook zeer goed alleenstaand te beluisteren die opnieuw onderstreept voor welke klasse de band staat. Andermaal toont The Bullfight zich begaafd, beeldend en buitengewoon boeiend.

Het is mooi dat The Bullfight het album juist ook gepaste wijze én op fraaie locaties (op 6 januari boekpresentatie en expositie van de linosneden bij boekhandel Donner in Rotterdam, op 13 januari albumreleaseparty in Theater Walhalla aldaar) gaat presenteren, passend ook bij de zeer fraai verzorgde release die dit album kenmerkt. Het is de band en Thomas van harte gegund dat hun muziek en het boek alle lof krijgt die ze verdienen. Gewoonweg een topalbum!

 

 



  1. Santa Maria
  2. Morning Came Slowly That Day
  3. Putain
  4. All The Little Things
  5. Desmond & Julia part II
  6. Amen, Demon
  7. All That's Left
  8. Brad Pitt
  9. What Can I Do?
  10. Will You Come Looking For Me?


  1. New Heaven
  2. Memento
  3. Het Restaurant I
  4. The Coral Room
  5. Werner I
  6. The Butterfly And The Dawn
  7. Smith & Wesson
  8. Water & Whisky
  9. Werner II
  10. Franck
  11. Kerouac
  12. Amerika
  13. Victor
  14. Het Restaurant II

Kant A:

  1. Santa Maria
  2. Morning Came Slowly That Day
  3. Putain
  4. All The Little Things
  5. Desmond & Julia part II

Kant B:

  1. Amen, Demon
  2. All That's Left
  3. Brad Pitt
  4. What Can I Do?
  5. Will You Come Looking For Me?