×

Recensie

Alternative

01 november 2021

Kuunatic

Gate of Klüna

Geschreven door: Leon Pouwels

Uitgebracht door: Glitterbeat

Gate of Klüna Kuunatic Alternative 4 Kuunatic – Gate of Klüna Written in Music https://writteninmusic.com

Keer Tokio binnenstebuiten en schep een nieuwe mythologische wereld die oeroude muzikale tradities met de energie en dwarsheid van de punk mengt. Het feministische anarchistische powertrio Kuunatic maakt hedendaagse wereldmuziek, maar dan wel volgens de Klüna principes. Een denkbeeldige planeet samengesteld met de zelfgecreëerde leefregels en muzikale wetten van deze dames.

Gate of Klüna is een fictieve sage welke het verhaal vertelt van de opkomst van een nieuw tijdperk, waar een keizerin het volk waarschuwt voor een klimaatverschuiving met de nodige natuurrampen tot gevolg. Zo ver zit het conceptverhaal niet verwijderd van de realiteit, maar het mysterieuze karakter koppelt er wel een spraakmakende eigen identiteit aan. Real life escapisme dus, in de waanzin van een vreemd bovennatuurlijk sprookje verpakt. Het drietal heeft de dynamiek van een occulte heksenkring die rituelen misbruikt om doelen te behalen, aan de andere kant roepen de kinderlijke zangstemmen en herhalende mantra’s ook het verlangen naar de eeuwige jeugdigheid op.

Keyboardspeler Fumie Kikuchi is vooral geïnteresseerd in de psychedelische progressieve rock, bassist Shoko Yoshi heeft meer op met de duistere postpunk zweverige ambient. Drummer Yuko Araki is de bekendste naam van het gezelschap en is op dit moment aan het toeren met visueel kunstenaar Daisy Dickinson. Haar hart ligt dicht bij de cyberpunk elektronica en het zwaardere hardcore werk. Kortom, een unieke band die een nog unieker geluid neerzet. Gate of Klüna is een Japanse midden aarde ervaring, maar dan ingekleurd volgens de manga animatiewijze. De van Gang Gang Dance bekende producer Tim DeWit krijgt de lastige opdracht om het geheel te analyseren en te kanaliseren

Dewbow, waar zware Westerse drums een slachtveld aanrichten door als militante dictators in de Oosterse cultuur binnen te dringen. Het inmengen van destructieve noise wordt door bezwerende fluiten en de indringende krachtpatserij van de overwinnaarsmentaliteit overwonnen die de driedimensionale samenzang aan euforie en jeugdig enthousiasme koppelt. De magie van Desert Empress Pt. 1 zit hem in de ritmische hypnose en de rituele duivelsuitdrijving. Kuunatic als manische Riot Grrrl act, inclusief de stoere oprechtheid en rasechte puurheid.

Het aanvallende Desert Empress Pt. 2 geeft de duisterheid in een maatschappij waar het licht van de zon door de nachtelijke maneschijn verdrongen is weer. Dat hemellichaam wordt tevens aanbeden in het heugelijke Full Moon Spree, waar de droge baslijnen van Shoko Yoshi de spirit van de jaren tachtig new wave mee oproepen. De oudheid van Tītián ontwaakt door hedendaagse tribale percussie. De kracht van het element vuur staat hierbij centraal doordat vulkanen hun giftige emulsie van lava en steen over futuristische Krautrock gronden van Lava Naksh verspreiden.

Met Raven’s War wordt de wederopstanding ingeluid. Een hoog theatraal animatiegehalte, naar sciencefiction beelden uit de jaren zeventig teruggrijpend. Tegendraadse drums halen als een neerwaartse droomvlucht het tempo omlaag om in het helsrode vagevuur van de ziel te eindigen. De triomfantelijke volksdans Para Bennyà zit als laatste albumtrack op een misplaatste plek en heeft daar eigenlijk geen toegevoegde waarde. Als aankondiging zou deze beter tot zijn recht komen. Waar ben je plotseling in terecht gekomen en waar leiden deze kronkelende wegen naar toe? Het avontuurlijke Gate of Klüna is een voorbij razende krakkemikkige achtbaan zonder begin en einde, en zonder rem.



  1. Dewbow
  2. Desert Empress Pt. 1
  3. Desert Empress Pt. 2
  4. Full Moon Spree
  5. Tītián
  6. Lava Naksh
  7. Raven's War
  8. Para Bennyà