RASA presenteert eerste editie The Wild Wild East festival
Van 2 tot en met 6 februari laat RASA zien wat ‘het wilde oosten’ ons te bieden heeft aan muziek, dans, documentaires, lezingen, locale cuisine, en exposities. Dat gebeurt niet alleen in Utrecht, ook in Amsterdam (Tropentheater en Bimhuis) en Antwerpen (WCC Zuiderpershuis) is er veel moois te zien, te beluisteren én te beleven.
Hieronder vindt u een overzicht van het programma.
Yoon-Jeong Heo
MODERNE KAMERMUZIEK VOOR DE KOREAANSE CITER ‘GEOMUNGO’
De Chinese citers zheng en qin en de Japanse koto zijn in het Westen veel bekender dan hun Koreaanse tegenhangers. Toch geldt vooral Korea met liefst vijf typen als het land van de citers. Meest opmerkelijk is de ‘zwarte citer’ geomungo, een 6-snarig instrument met zowel bruggen als frets dat met een bamboestokje wordt bespeeld. De geschiedenis van de geomungo loopt terug tot de 4e eeuw. Volgens de mythen deed de sonore klank donkere kraanvogels al dansend neerdalen uit de hemel. Yoon-Jeong Heo is grondig ingewijd in de Koreaanse geomungo-traditie en is tevens een begenadigd componiste en improvisator. Moeiteloos balanceert ze tussen eeuwenoude Koreaanse muziek en moderne composities. Op het festival speelt ze werk van haar indrukwekkende debuutalbum Seven Perspectives.
Tori Ensemble ft. Ned Rothenberg, Satoshi Takeishi & Vincent Ségal
BAANBREKENDE FOLKJAZZ UIT ZUID-KOREA EN DE VS
Het Koreaans/Japans/Amerikaanse Tori Ensemble werd in 2007 opgericht door enkele vooraanstaande musici uit Korea en New York, waaronder de Amerikaanse rietblazer Ned Rothenberg en de Japanse percussionist Satoshi Takeishi. Doel is het verrijken van de Koreaanse klankwereld met westerse jazz en gecomponeerde muziek. Het resultaat is baanbrekend en wonderschoon. Diepe ‘buitenwereldse’ zang, akelig precies snarenwerk, wild vibrerend bamboe en hypnotiserende sjamanistische ritmes ontmoeten de vrije geest van de moderne New Yorkse jazz. Het Tori Ensemble bestormt nieuwe muzikale hoogten zonder uit te glijden en vermengt Oost met West zonder de diepgewortelde Koreaanse esthetiek in haar wezenskenmerken aan te tasten.
SPEELDATA
Wo 2 feb 2011 – RASA, Utrecht – €20/kortingspas €17/RASA-pas of U-pas €12
19.30 uur Kim Dong-Won: An introduction in Korean music
20.45 uur Heo Yoon-Jeong
22.00 uur Tori Ensemble
Do 3 feb 2011 – Bimhuis, Amsterdam – €18,-
19.30 uur Kim Dong-Won: An introduction in Korean music
20.30 uur Heo Yoon-Jeong
21.45 uur Tori Ensemble
The Korea Sanjo Society: THE SINAWI + The EasternMost
Sjamanistische Folksongs & Improvisatiemuziek
Zuid-Korea kent meerdere in sjamanisme wortelende muziekstijlen zoals de kameropera p’ansori en de instrumentale genres sanjo en sinawi. Laatstgenoemde kenmerkt zich door aardse timbres, wilde vibrato’s, fascinerende heterofone groepsimprovisaties en een onnavolgbare open ritmiek. Citerspeler Kim Hae-Sook (1954), vedelspeler Kim Young-Gil (1961) en percussionist Yoon Ho-Se (1970) werken gezamenlijk aan het in stand houden van de oude sinawi-muziek. Het drietal staat bekend om hun grote muzikale meesterschap en hun diepe kennis van de traditie. Hun concert wordt voorafgegaan door een kort recital met lyrische Koreaanse volksliedjes (minyo) uit de provincie Gyeonggi rond Seoul, gepeeld door het jonge duo The EasternMost.
Stepanida Borisova
Eigentijds sjamanisme uit Jakoetië (SIBERIË)
Met de val van het communisme in de jaren 80 eindigde de lange onderdrukking van traditionele Siberische cultuuruitingen als het sjamanisme. Sindsdien kent de Siberische traditie een ware opleving die mede door Tuvaanse ‘keelzangers’ als Huun-Huur-Tu, Sainkho Namtchylak en Yat-kha het Westen heeft bereikt. Een andere Siberische artiest die internationaal meer en meer tot de verbeelding spreekt is de inmiddels 60-jarige Jakoetische sjamaan Stepanida Borisova, met recht een van de grootste zangeressen van Siberië. Met haar indrukwekkende diepe alt zingt ze tojuks, geïmproviseerde epische liederen over liefde en eenzaamheid, die ze vermengt met moderne jazz en elektronica. Vrouwelijke sjamanen gelden in de Jakoetische traditie als krachtiger dan mannelijke, en dat is bij Borisova beslist te horen.
Wang Li
MODERNE MUZIEK VOOR DE CHINESE MONDHARP KOUXIAN
De nietige mondharp is een van de wijdst verspreide muziekinstrumenten van onze planeet. Zo kent China de kouxian, een trance-instrument dat van oudsher werd gebruikt in sjamanistische rituelen, een rol die pas later werd overgenomen door de trommel. Dat de kouxian ook in de hedendaagse muziek een plaats verdient bewijst de Noord-Chinese virtuoos Wang Li. Als een ware klankkunstenaar ontlokt hij de meest betoverende trancemuziek aan dit bescheiden instrument. Daarnaast bespeelt Wang Li de hulusi, een rietinstrument van bamboe dat verwant is aan het Chinese mondorgel. Al musicerend doet Wang Li de tijd zowat stil staan. In zijn klankwereld kan de grens tussen het antieke sjamanisme en de 21e-eeuwse elektronische muziek niet langer met zekerheid worden getrokken.
SPEELDATA
Do 3 feb 2011 – WCC Zuiderpershuis, Antwerpen – €12 voorverkoop/€15 aan de kassa
19.30 uur Introductie (spreker n.a.t.k.)
20.15 uur The Korea Sanjo Society: Sinawi + EasternMost
21.45 uur Wang Li
22.45 uur Stepanida Borisova
Vr 4 feb 2011 – Tropentheater, Amsterdam – €19
20.30 uur Inleiding in de sjamanistische muziek door Boudewijn Walraven
20.45 uur The Korea Sanjo Society: Sinawi + EasternMost
22.10 uur Wang Li
22.55 uur Stepanida Borisova
Za 5 feb 2011 – RASA, Utrecht – €20/kortingspas €17/RASA-pas of U-pas €12
19.30 uur Inleiding in de sjamanistische muziek door Boudewijn Walraven
20.15 uur The Korea Sanjo Society: Sinawi + EasternMost
21.45 uur Wang Li
22.30 uur Stepanida Borisova
Danza Indonesia
De top van de Javaanse moderne dans
De voorstelling Danza Indonesia is een eerbetoon aan de moderne Indonesische dans. Vijf Javaanse topdansers en choreografen gaan gezamenlijk op zoek naar een nieuwe lichaamstaal, gebaseerd op de rijke Javaanse danstraditie. Het betreft Heru Purwanto, Retno Sulistyorini, Cahwati, Martinus Miroto en Margiyanto, bekend van hun werk met beroemde choreografen als Peter Sellars, Sen Hea Ha, Pina Bausch en Trisha Brown. Danza Indonesia biedt verbluffende lichaamsbeheersing en verrassende choreografieën waarin de sierlijke traditionele Javaanse bewegingen versmelten met moderne dans. De muziek is van hedendaagse componisten als György Ligeti, Louis Andriessen, Rahayu Supanggah, Rudy Sulistanto & Gabriele Roth.
SPEELDATA
Vr 4 feb 2011 – RASA, Utrecht – €20/kortingspas €17/RASA-pas of U-pas €12
20.30 uur Danza Indonesia
Za 5 feb 2011 – WCC Zuiderpershuis, Antwerpen – €12 voorverkoop/€15 aan de kassa
20.30 uur Danza Indonesia
Zo 6 feb 2011 – Tropentheater, Amsterdam – €23
15.00 uur Danza Indonesia
KUMIKO SHUTO
EPISCHE LIEDEREN uit HET OUDE JAPAN
De met een grote driehoekige plectrum getokkelde biwa is de Japanse tegenhanger van de veel bekendere Chinese pipa. Het is een peervormige luit daterend uit de 7e eeuw, die van oorsprong werd gebruikt als ritmisch instrument in de Japanse hofmuziek gagaku. Later werd het een solo-instrument bespeeld door blinde monniken ter begeleiding van epische ballades over helden en oorlogen. Na de Tweede Wereldoorlog dreigde de biwa-muziek te verdwijnen, maar gelukkig hielden meesters als Yukio Tanaka de traditie levend. Een van zijn beste leerlingen is Kumiko Shuto, een briljant luitiste begiftigd met een even heldere als diepe zangstem. Al luisterend naar Shuto’s gedragen liederen wordt duidelijk waarom Benzaiten, de Japanse godin van welsprekendheid, muziek en poëzie, ooit de biwa verkoos als favoriete instrument.
THE COURT MUSIC TROUPE OF THE NATIONAL GUGAK CENTER
TRADITIONELE MUZIEK EN DANS VAN HET KOREAANSE HOF
Het Koreaanse woord gugak betekent zoiets als muziek van het land. Het is de verzamelterm voor alle Koreaanse muziektradities en omvat zowel volksmuziek als kunstmuziek, waarbij kunstmuziek verder wordt onderverdeeld in kamermuziek en orkestrale hofmuziek. De Koreaanse hofmuziek wordt tegenwoordig nauwelijks meer uitgevoerd. Deze aan Japanse gagaku verwante muziekstijl kenmerkt zich door een hoge mate van abstractie, verstilling en minimalisme. Het is muziek voor fijnproevers die het geduld kunnen opbrengen om haar geheimen te doorgronden. Het orkest van het National Gugak Center uit Seoul geldt als de hoeder van deze aloude traditie. Het orkest begeleidt oogstrelende Koreaanse hofdansen op instrumenten als piri (schalmei), daegum (fluit), haegeum (vedel) en ajaeng (citer).
SPEELDATA
Vr 4 feb 2011 – WCC Zuiderpershuis, Antwerpen – €12 voorverkoop/€15 aan de kassa
19.30 uur Introduction in court music door Ha Ju-Yong
20.30 uur Kumiko Shuto
21.45 uur The Court Music Troupe of the National Gugak Center
Za 5 feb 2011 – Tropentheater, Amsterdam – €23
20.30 uur Introduction in court music door Ha Ju-Yong
20.50 uur Kumiko Shuto
22.00 uur The Court Music Troupe of the National Gugak Center
Zo 6 feb 2011 – RASA, Utrecht – €20/kortingspas €17/RASA-pas of U-pas €12
14.00 uur Introduction in court music door Ha Ju-Yong
15.00 uur Kumiko Shuto
16.30 uur The Court Music Troupe of the National Gugak Center
Lezingen
Boudewijn Walraven
Boudewijn Walraven is professor Koreaanse Taal en Cultuur aan de Universiteit van Leiden en een internationaal expert op het gebied van het Koreaans sjamanisme. Walraven publiceerde diverse boeken over Koreaanse cultuur, waaronder het meest recentelijk Hamel’s Wereld: Een Nederlands-Koreaanse Ontmoeting in de 17e eeuw. Tijdens het festival geeft Boudewijn Walraven een lezing over de functie van muziek binnen sjamanistische rituelen. De voertaal is Nederlands.
DATA
Vr 4 feb 2011 – Tropentheater, Amsterdam
20.30 uur Inleiding in de sjamanistische muziek door Boudewijn Walraven
Za 5 feb 2011 – RASA, Utrecht
19.30 uur Inleiding in de sjamanistische muziek door Boudewijn Walraven
Kim Dong-Won
Kim Dong-Won (Busan, 1965) is een leerling van Kim Duk-Soo, de grondlegger van de percussiemuziek samulnori. Hij doceert Koreaanse muziek in Zuid-Korea, de VS en Zwitserland en maakte als percussionist en zanger deel uit van Yo Yo Ma’s Silk Road Project. Tijdens het festival verzorgt Kim Dong-Won diverse lezingen en workshops, waaronder een algemene inleiding in de Koreaanse muziek en een workshop Koreaanse percussie. De voertaal is Engels. Ook presenteert hij speciaal voor kinderen een sprookje van eigen hand: The Story of Samulnori (met Nederlandse vertaling).
DATA
Wo 2 feb 2011 – RASA, Utrecht
19.30 uur Introductie in Koreaanse muziek door Kim Dong-Won
Do 3 feb 2011 – Bimhuis, Amsterdam
19.30 uur Introductie in Koreaanse muziek door Kim Dong-Won
Ha Ju-Yong
Ha Ju-Yong is een Koreaanse componist, publicist en etnomusicoloog woonachtig in de VS. Hij geeft les in Koreaanse muziek en is artistiek leider van het International Sanjo Music Symposium in New York. Als zodanig bracht hij veel vooraanstaande Koreaanse musici naar de VS. Tijdens het festival geeft Ha Ju-Yong diverse lezingen, waaronder een introductie in de hofmuziek en een seminar over de door volksmuziek gedreven professionele Koreaanse muziek van nu. De voertaal is Engels.
DATA
Vr 4 feb 2011 – WCC Zuiderpershuis, Antwerpen
19.30 uur Introductie in ‘court music’ door Ha Ju-Yong
Za 5 feb 2011 – RASA, Utrecht
14.00 uur Introductie in ‘court music’ door Ha Ju-Yong
Za 5 feb 2011 – Tropentheater, Amsterdam
20.30 uur Introductie in ‘court music’ door Ha Ju-Yong
Documentaires
Lineage Of The Voice
Paik Yeon-ah | ZUID-KOREA 2008 | 100 MINUTEN
In Lineage of the Voice (Oorsprong van een Stem) volgt filmmaker Paik Yeon-Ah twee jonge talenten in de wereld van de Koreaanse folkopera p’ansori. De twee hebben verschillende motieven om p’ansori te leren en ontwikkelen ieder een eigen band met het genre. Zo studeert Su-Beom p’ansori om aan de wensen van zijn vader te voldoen. Seong-Yeol daarentegen leert p’ansori om te ontsnappen aan de armoede. Samen met zijn vader trekt hij al zingend en medicijnen verkopend van dorp tot dorp.
DATUM
Za 5 feb 2011 – RASA, Utrecht
16.00 uur (zie voor actuele informatie www.rasa.nl)
Intangible Asset Number 82
Emma Franz | AUSTRALIË 2009 | 90 minuten
In Intangible Asset No. 82 (Immaterieel Erfgoed Nr. 82) volgt filmmaakster Emma Franz de Australische jazzdrummer Simon Barker op zijn zoektocht naar de ongrijpbare Zuid-Koreaanse sjamaan en percussiegrootmeester Kim Seok-Chul, nummer 82 op de lijst van Korea’s immateriële erfgoed. Barker’s reis langs verschillende exotische karakters en locaties mondt uit in een ontmoeting met de oude meester, slechts enkele dagen voor diens dood. Intangible Asset #82 is een eerbetoon aan de Koreaanse cultuur en aan de universele taal van het ritme.
DATUM
Za 5 feb 2011 – RASA, Utrecht
16.00 uur (zie voor actuele informatie www.rasa.nl)
seminars, workshops, Networking
Een festival gaat niet alleen maar om kunst, maar ook om elkaar ontmoeten. Vandaar deze netwerkbijeenkomst voor iedereen die geïnteresseerd is in Azië en de Aziatische kunsten. Gedurende de ochtend en middag vinden in het gehele pand van RASA allerlei activiteiten plaats, van seminars tot documentaires en sessies. Ook is er een kinderprogramma en zijn er workshops Koreaanse ritmiek door Kim Dong-Won en mondharp door Wang Li. Uiteraard is er daarnaast voldoende gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan. Het programma is geschikt voor jong en oud en de meeste activiteiten zijn gratis toegankelijk. Voor workshops en seminars raden wij u aan om vooraf te reserveren via [email protected]. Zie voor actuele informatie www.rasa.nl.
DATUM
Za 5 feb 2011 – RASA, Utrecht
16.00 uur (zie voor actuele informatie www.rasa.nl)
The Story of Samulnori
A FAIRY TALE FOR CHILDREN
The Story of Samulnori is een ouderwets sprookje geschreven door percussionist Kim Dong-Won. Het verhaalt over een koning die zijn vier kinderen op pad stuurt om vier percussie-instrumenten te verzamelen: de k’kwaenggwari (een kleine gong), de jing (een grote gong), de janggu (een zandlopertrom) en de buk (een keteltrom). Op speelse wijze legt Kim Dong-Won de verbintenis uit tussen de Koreaanse samulnori-muziek en de natuur, door de vier instrumenten te koppelen aan de vier windrichtingen, de vier elementen en de kleuren rood, zwart, blauw en wit. De fraaie illustraties zijn van de hand van Kwak Young-Kwon.
DATUM
Za 5 feb 2011 – RASA, Utrecht
13.00 uur (zie voor actuele informatie www.rasa.nl)
Viering Chinees Nieuwjaar + MIND YOUR STEP ‘Lunar New Year Party’
Traditionele viering van Chinees Nieuwjaar in Wijk C (i.s.m. Kosmopolis Utrecht)
Volgens de legende was Nian een mensetend roofdier dat in het oude China ongemerkt huizen binnendrong. Nian was echter zeer gevoelig voor lawaai en de kleur rood en de Chinezen verdreven hem dan ook met vuurwerk en het veelvuldig gebruik van rode tinten in hun huis. Zo ontstond het Chinese nieuwjaarsfeest. Op 3 februari 2011 begint volgens de Chinese kalender het jaar van het ‘metalen konijn’ (de kat in de Vietnamese astrologie). In samenwerking met Kosmopolis Utrecht, de Chinese School, stichting Lai Yin en diverse Chinese culturele ondernemers uit Utrecht, viert RASA dit alternatieve Nieuwjaar met muziek, zang en martial arts uitgevoerd door lokaal Chinees talent. Ook ’s avonds richt RASA zich met haar vaste global club night Mind Your Step! volledig op het begin van het nieuwe jaar. Wilde Koreaanse beats, Chinese dragon dance en Mongoolse drum ’n’ bass worden naadloos verweven met stijlen als gipsy hotstep, funky afrobeat en electro-cumbia. Ook Chinese dj’s en een heuse karaoke bar zullen niet ontbreken. Een 21e -eeuwse Nieuwjaarsparty verdraagt immers geen grenzen.
DATUM
Do 3 feb 2011 – RASA, Utrecht
19:00 uur verzamelen op Jacobiplein
19:30 uur afsteken vuurwerk en met Drakendans naar RASA
20:00 uur programma
21:00 uur karaoke
22:00-03:00 clubavond Mind Your Step
Koreaanse cuisine
Nog maar kort geleden werd er in de krant over een dreigende Koreaanse crisis geschreven. Het had niks met politiek te maken maar alles met Chinese kool. De oogst zou mislukken en dit voorspelde grote gevolgen voor het gerecht Kimchi, dat massaal in Korea wordt gegeten. Kimchi, met als hoofdbestanddeel gefermenteerde en ingelegde kool met rode pepers, wordt in alle restaurants geserveerd, van pizzatenten tot steakrestaurants.
Een man die tien kroppen van een akker had gestolen werd gearresteerd. „Een begrijpelijke actie”, zegt een zakenman. „Ik moet elke maaltijd kimchi eten. Anders is mijn dag niet goed.” (NRC Handelsblad, 5 oktober 2010)
Een introductie in de Koreaanse keuken, de eetgewoontes en gebruiken zal u de actie van de man en de reactie van de zakenman misschien beter doen begrijpen. Saskia Leenders vertelt tijdens een Koreaanse maaltijd.
DATUM
Za 5 feb 2011 – RASA, Utrecht
(zie voor actuele informatie www.rasa.nl)
MIRIAM BRENNER: Uplifting Spirits
RASA-expositie 2 feb t/m 27 maart 2011- RASA, Utrecht
In 2007 reisde Miriam Brenner af naar Zuidoost-Sulawesi ter completering van een 20cd-reeks van het Smithsonian Institute en stichting ‘MSPI’ uit Bandung. Deze inventarisatie van (onbekende) muziekvormen in de vaak vergeten regio Buton leidde tot Uplifting Spirits, een presentatie van foto’s en veldopnamen van zowel vermaaksmuziek (op o.a. de bamboe ‘o-ore’ of de houten ‘latotou’) als zwaarwegende klanken van animistische of Islamitische ceremonies.
ROBERT VAN SLUIS: Het Nieuwe China – tussen ideaal en werkelijkheid
RASA-expositie 2 feb t/m 27 maart 2011- RASA, Utrecht
In de 61 jaar sinds het ontstaan van de Volksrepubliek China ontwikkelde het land zich van communistische heilstaat tot neo-kapitalistische grootmacht. In hoeverre zijn de vroegere idealen nog voelbaar in het China van nu? Fotograaf Robert van Sluis observeerde tijdens drie reizen het land dat de Chinezen hebben gecreëerd. Zijn beelden worden gekoppeld aan originele teksten van Chinese propaganda-posters waardoor verrassende combinaties ontstaan tussen ideaal en werkelijkheid.