×

Interview

29 augustus 2016

Mozes And The Firstborn was even helemaal op

“Skiiiiills, I got skiiills, I got skills, to make it through your doorway”. Die ‘skills’ had Mozes And The Firstborn zeker. Het is 2013 als de jonge band uit Eindhoven met de undergroundhit I Got Skills en het titelloze debuutalbum alles kreeg wat op het wensenlijstje stond: na 3FM, Noorderslag en De Wereld Draait Door speelde de band op Lowlands en het Amerikaanse label Burger Records bracht de jonge band met ietwat brutale smoel op tours tot ver buiten het thuisland. En de boekingen bleven binnenkomen.

Twee jaar lang walste Mozes And The Firstborn niet alleen maar door en door over de podiumplanken, ook werd er tussendoor gewerkt aan een nieuwe plaat. Toen ‘ie klaar was, kon zanger Melle Dielesen (26) het niet meer. “Er brak iets bij mij. Ik moest afstand nemen en zei de band niet te weten of ik ooit nog terug zou keren.”

Mozes And The Firstborn met v.l.n.r. bassist Corto Blommaert, gitarist Ernst-Jan van Doorn, drummer Raven Aartsen en zittend zanger/gitarist Melle Dielesen

Mozes And The Firstborn met v.l.n.r. bassist Corto Blommaert, gitarist Ernst-Jan van Doorn, drummer Raven Aartsen en zittend zanger/gitarist Melle Dielesen. Foto: Nick Helderman

Dat was april 2015. “Tot september of oktober hebben we niks met de band gedaan en heb ik m’n gitaar niet aangeraakt. Na een maand of drie, vier ben ik wel weer gaan schrijven. Ook omdat ik niks anders kon doen.” Want, zo zegt Melle het zelf: “Het schrijven van liedjes en het maken van nummers geeft me heel veel voldoening. Alleen; soms is het iets waar ik knettergek van word, is het heel intensief en kan ik het niet meer loslaten. Op de terugweg van vakantie was ik in het vliegtuig en de bus constant aan het schrijven en ideeën aan het opnemen op m’n telefoon. Als er iets goeds uitkomt is het cool, maar soms wordt het een obsessief ding, dat ik echt alles moet opnemen en vastleggen. Ik wil het allemaal onder controle hebben, zo lijkt het. Soms is dat heel fijn en soms kan het heel vervelend zijn.”

Opnieuw

Toen de band na maanden weer bij elkaar kwam voelde het niet juist het album, dat klaar lag, uit te brengen. “Omdat we tijdens het touren met het eerste album vaak te horen kregen dat we live rauwer klonken dan op die eerste plaat wilden we dat geluid vastleggen. Dus namen we het album volledig live op. Maar het paste niet meer bij waar we toen stonden. Ik had inmiddels nieuwe dingen gemaakt waar de anderen enthousiast over waren. We besloten het album niet in de prullenbak te gooien, maar een nieuw album te maken en enkele nummers wellicht mee te nemen en dan opnieuw op te nemen. Dat is ook gebeurd.”

In februari liet Mozes And The Firstborn voor het eerst van zich horen met de Power Ranger EP. De nummers daarop zijn in dezelfde periode opgenomen als die van het komende album. “We hebben drie maanden voor weinig geld in een leegstaande studio van PopEi kunnen zitten, een buitenkans. Raven (Aartsen, red.), onze drummer, heeft het stokje van de producer van onze eerste plaat (Michel Schoots, red.) overgenomen. Raven legde zich de afgelopen tijd steeds meer toe op produceren voor andere bands en heeft zich daar inmiddels vol op gestort. Het was zeker even wennen om iemand uit je eigen band als producer te hebben, maar Raven is een van de weinigen in mijn omgeving die ik het uit handen durf te geven en er volledig mee vertrouw.”

Dieptepunt

Op het nieuwe album getiteld Great Pile Of Nothing is de opkomende breakdown van Melle verwerkt. “Het was een dieptepunt in m’n gevoelsleven”, zegt hij over de maanden dat het voortbestaan van ‘Mozes’ onzeker was. “Het mooie aan het album vind ik dat er nummers op staan die zijn ontstaan zowel vlak na het verschijnen van het eerste album, als tijdens het intensieve toeren, maar ook nummers die na het opnemen van die liveplaat zijn geschreven als een soort reactie op alles wat er is gebeurd. Alles bij elkaar vormt het een soort caleidoscoop van de afgelopen twee, drie jaar.”

Liedjes met een licht ironische ondertoon en de spiegel die Melle zichzelf of anderen voorhoudt zijn er nog steeds op te vinden, echter gaat hij in een groter deel van de liedjes dieper in op zijn persoonlijke gevoelens. “Wat vaak makkelijker is als je hele duistere gevoelens hebt of hebt gehad.” Die heeft Melle vaker gehad, al was dit de zwaarste. “Ik denk dat het in ieders leven soms een paradijs is en soms een grote hel. Tot nu toe heb ik me er altijd uit weten te werken.”

Vuilnisman

Om de boel in balans te houden heeft Melle sinds kort zijn oude werk terug. Achterop de vuilniswagen. “Voor en tijdens maken van het eerste album heb ik het lang gedaan. Ik miste het eigenlijk heel erg en daarom ben ik weer begonnen. Waarom ik het miste? Het is super simpel werk maar vooral: er wordt niks van me verwacht. Ik hoef geen gesprek te voeren met iemand als ik daar geen zin in heb, kan een beetje achterop de vuilniswagen staan en een beetje dromen.

En het is op een bepaalde manier heel Spartaans. Je werkt hard, komt aan het einde van de middag kapot thuis en dan is het ook niet erg als je naar bed gaat. Je hebt iets nuttigs gedaan. Als ik de hele dag met muziek bezig ben en het lukt niet echt, ben je onvoldaan. Als je vuilnisman bent, is er op een gegeven moment een einde aan je werk, je hebt iets bereikt, de stad een stukje schoner gemaakt. Zo hoorde ik laatst dat Thom Yorke elektricien is of was om gegrond te blijven. Dus ik kan me goed voorstellen dat als we over vijf jaar wereldberoemd zijn, ik één dag in de week op de vuilniswagen blijf werken”, lacht Melle.

Mozes And The Firstborn’s album Great Pile Of Nothing verschijnt op vrijdag 2 september via Top Notch.

Tracklisting Great Pile Of Nothing:

  1. Land Of A 1000 Dreams
  2. Great Pile Of Nothing
  3. Crybaby
  4. Power Ranger
  5. OC/DC
  6. Snowman
  7. All Will Fall To Waste
  8. Mayday
  9. Till The Feeling’s Gone
  10. Crawl
  11. It’s Over
  12. Cruel Wide World

Livedata:

  • Zaterdag 3 september: Into The Great Wide Open Festival, Vlieland
  • Zaterdag 8 oktober: EKKO, Utrecht
  • Donderdag 13 oktober: Vera, Groningen
  • Zaterdag 15 oktober: Muziekgieterij, Maastricht
  • Zondag 16 oktober: Bitterzoet, Amsterdam
  • Donderdag 21 oktober: Effenaar, Eindhoven

De video voor de eerste single, Crawl:

Over de video, waar Melle het script voor schreef: “Ik las ooit een krantenbericht over een jong Oostenrijks stel dat op dezelfde manier was overleden omdat met de auto gevlucht waren omdat de ouders thuiskwamen. Ik vond het beeld van de video passen bij de sfeer van het hele album omdat er een soort van onschuld in zit, een stap over de drempel van volwassenheid en dan merken dat je acties consequenties hebben.”