×

14 mei 2013

Zonnige Stevie Ann in herfstachtig Rotterdam

Geschreven door: Edwin Wendt

Op haar meest recente album California Sounds (waarover we haar ook recent spraken) biedt de van oorsprong Limburgse Stevie Ann (Stéphanie Struijk, Roggel, 1986) precies wat de albumtitel doet vermoeden: songs over Californië, geschreven in Californië (alleen of met Californische schrijvers) en opgenomen met Californische muzikanten en producers.

Voor de concertreeks die momenteel bezig is ter promotie van dit album kan Stevie geen gebruik maken van de ‘session cats’ van de Amerikaanse Westcoast. Maar bij haar op het podium staan wel vier ‘rotten’ die samen met Stevie Ann perfect het geluid van de Sunshine State kunnen overbrengen. Nee, niet nabootsen, want Stevie Ann heeft de Californische invloeden wel opgeslurpt tijdens haar verblijf daar, maar doet er terdege iets eigens mee.

Dat bewees het album al, dat bleek op zaterdagavond 11 mei opnieuw toen ze met haar California Sounds-programma was te zien in LantarenVenster in Rotterdam. Terwijl dankzij een herfststorm in mei de Rotterdamse lente heel ver weg was van de Californische zon, begon – over California Sounds gesproken – precies om half negen een documentaire over The Eagles op Nederland 3.

Op exact dat moment begon ook Stevie Ann met haar optreden, bijgestaan door drummer Martijn Bosman (Kane, Guus Meeuwis), bassist Thijs Lodewijk (Wende, Waylon), toetsenist Ronald Kool (Trijntje Oosterhuis, Anouk) en gitarist Maarten van Damme (Abel). De dertien songs van haar album passeren allemaal de revue, in een volgorde die bij een optreden hoort. De hitsingle Dirty Feelings, op het album de opener, krijgt een plaats in het programma als de avond al een tijd op stoom is.

Easy, met de aan Laura Nyro herinnerende vocalen van Stevie Ann, is een van de prijsnummers van het album. In de studioversie is het ‘aangekleed’ met strijkers en blazers die de vier muzikanten niet kunnen reproduceren. Stevie besluit dan ook het nummer op het podium ‘klein’ te brengen, met alleen zijzelf op akoestische gitaar en gitarist Van Damme op de pedal steel. Meer heeft het nummer ook niet nodig, zo blijkt.

California Sounds is ontstaan in Californië, waar Stevie verbleef na een verbroken relatie. Die relatieproblemen komen voor in de teksten, soms ‘zwaar’, zoals in House Of Cards, op andere momenten relatief luchtig, zoals in Here In California:

You’re never really gone
But it’s time to move on
I hope you feel the same way too

De invloed van West-Amerika is vooral te horen in de muziek, die ontegenzeggelijk het geluid van midden jaren zeventig ademt (Fleetwood Mac, de groep America, The Eagles). Niet voor niets wordt het beroemde album Rumours van Fleetwood Mac in Lantaren Venster als introtape gedraaid.

Maar zelf nummers spelen van de Californische helden doet Stevie tijdens deze toer bewust even niet: “Nee, het gaat nu om dit album. Maar het lijkt me wel geweldig om nummers van America te spelen. Tin Man, geweldig! Of Sister Golden Hair! Nu doet ik dat nog niet, maar volgend seizoen ga ik weer het theater in met een programma waarin ik eigen nummers combineer met nummers van anderen, dan denk ik daar zeker aan.”

Het coverwerk bleef deze keer beperkt tot One Year Of Love van Queen uit Stevie’s geboortejaar ’86, waarmee ze zelf in 2006 overigens al een hit had, en nog één ander nummer. “Vorig jaar heb ik een seizoen lang materiaal gespeeld van mensen die mij hebben beïnvloed. Daarvan speel ik vanavond weer een nummer, ik laat jullie kiezen uit twee nummers.”

De keuze, tussen I Say A Little Prayer (‘van Burt Bacharach’, omzeilt Stevie handig de keuze tussen Dionne en Aretha) en Toxic van Britney Spears valt –niet verrassend-  uit in het voordeel van de jaren zestig-classic. “Ik vond dat niet zo vanzelfsprekend, hoor,” licht Stevie na afloop toe. “Okee, I Say A Little Prayer is wel van een ander kaliber, maar ook Toxic is echt een goed nummer, hoor.”

Het optreden op Rotterdam-Zuid was overigens stijf uitverkocht.

Deze maand staan nog California Sounds-concerten gepland in:

• 17 mei – Metropool, Hengelo