×

04 september 2024

Walt Disco is de grote verrassing van de zaterdag op ITGWO

Geschreven door:

Label: Lucky Number

Wat is ook de 2024 editie van Into The Great Wide Open weer een zonovergoten editie. En wat een genot na een nevelige, wat frisse start de zon te voelen doorbreken terwijl je naar het jonge Schotse Walt Disco in de haven kijkt en luistert terwijl er een video wordt geschoten door de VPRO. Wat een verrassende openbaring deze band en wat een ontwapenende en geweldig zingende frontman hebben ze toch in James Potter.

Hoewel het optreden aan de haven maar kort duurt heeft het toegestroomde publiek goed door dat deze band één van de revelaties van deze editie van deze editie van ITGWO zal gaan worden. Potter is zo’n zanger die echt alles in zich heeft om heel groot te worden, die MOET zingen en daarin alles legt. Zo’n stem die veel Bowie en Billy Mackenzie (de Schotse held van The Associates) in zich heeft, tegelijkertijd heerlijk alle kanten opstuitert.

De band klinkt strak en de songs klinken buitengewoon avontuurlijk. De groei die de band vanaf hun opvallende debuut Unlearning uit 2022 al lieten horen is met hun tweede plaat The Warping, die dit voorjaar verscheen, wel erg duidelijk geworden. De set bij de haven bestaat vooral uit songs van dat nieuwe album en is zonder enige twijfel zeer overtuigend te noemen.

Als Potter, die zichzelf tegenwoordig liever Joxely Si laat noemen,  na het beëindigen van de laatste song aankondigt dat hij even een duik gaat nemen en hij van het podium zo de zee in rent, iedereen verbijsterd achterlaat, weet je het zeker: dit is één van de spannendste, spraakmakende en opvallendste bands van dit moment.

Fast forward: om 6 uur speelt de band op de zo fijne Open Plek in het bos en weet ook daar het publiek vol te raken. Wat snapt deze band al goed waar ze het publiek kunnen oppakken en wat is die Potter geweldig bij stem en een enorme aanjager. Ook hier blijkt de band al veel verder te zijn als wat ze op basis van hun twee verschenen albums Unlearning en The Warping al lieten horen.

Hun songs zijn even onnavolgbaar als avontuurlijk, bevinden zich niet in een begrensd muzikaal palet, duiken muzikaal echt alle kanten op. Verrassend veel diepte hebben die song ook en knappe arrangementen. Hoe gevarieerd in sferen ook, het zijn juist de steviger songs die zich openbaren als de ware parels. Songs als Malicent, Black Chocolate en Weightless maken de set die ze op de Open Plek spelen tot een ware sensatie.

Heerlijk ook om een frontman te zien die niet alleen zijn mede-bandleden uitdaagt en opzweept maar tegelijk vol oog heeft om dat met het publiek ook te doen. Wat een ontdekking deze band en wat een fijne plek ook om ze hier te zien ontluiken.

Livefoto: Joost Adams